تاریخ روز: جمعه 17 ارديبهشت 1403
محلول های حفره ای در بتن

در حال حاضر صنعت ساختمان سازی نسبت به گذشته تفاوت های بیشتری پیدا کرده است و روز به روز در این صنعت مواد و مصالح در حال تغییر و رو به بهبود هستند. یک سری از مصالح وجود دارند که در همه زمان ها کارکرد زیادی دارند و جزء تعیین کننده های اصلی به شمار می روند. بتن یکی از مصالح پر کاربرد در صنعت ساختمان سازی است که ترکیبات مشخص و ساده ای دارد، ترکیباتی که به مرور زمان دچار تغییر و تحول شده است، اما بتن های معمولی همان تشکیلات خودشان را حفظ کرده اند.

کیفیت مصالح ساختمانی

درباره مصالح ساختمانی اما نکته مهم تنها ترکیبات آن ها نیست بلکه عوامل و فاکتور های دیگری هم در آن دخیل هستند که روی کیفیت و مقاومت تاثیر زیادی می گذارد، هرچقدر که بتوان آنها را بیشتر کنترل کرد ترکیبی که در نهایت به دست می‌آید کیفیت و مقاومت بالاتری دارد.کیفیت مصالح ساختمانی در این صنعت از اهمیت زیادی برخوردار است و طول عمر سازه های گوناگون تا حد زیادی به آن ها بستگی دارد و بتن هم از این قاعده مستثنا نیست.

محلول های حفره ای در بتن

تغییرات بتن

بتن با وجود تغییرات و پیچیدگی های زیادی که روی آن به وجود آمده، در حال حاضر نسبت به زمان پیدایش آن که طراحی و تولید شده بود متفاوت است، به عبارت دیگر بتن های ساده و معمولی هنوز هم کاربردهای خودشان را دارند اما با توجه به گسترش تکنولوژی و پیشرفته شدن صنعت ساختمان سازی، در حال حاضر شکل و شمایل گوناگونی به خودش گرفته است تا بتواند در صنعت ساختمان سازی بیش از پیش تاثیر گذار باشد.در کیفیت و کارکرد بتن موارد زیادی تاثیر گذار بوده است، یکی از عواملی که در ساختار بتن تاثیر دارد محلول های حفره می باشد. در ادامه این مطلب قصد داریم نکاتی در مورد چگونگی شکل گیری و ساختار شیمیایی محلول های حفره ای در بتن را با شما درمیان بگذاریم؛ پس با ما همراه باشید.

چگونگی ایجاد محلول حفره ای 

زمانی که بتن ترکیب می شود، واکنش های شیمیایی آن پس از اضافه کردن آب به مخلوط سریعاً شروع به کار می‌ کنند. اگر آبی که در این ترکیب استفاده می شود آب آشامیدنی باشد که معمولاً آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می ‌گیرد، این واکنش با سرعت زیادی انجام می شود و همین باعث می شود تا ساختار شیمیایی آب تغییر یابد.
در واقع تنها در مدت زمان کوتاهی، معمولاً چند دقیقه آب آشامیدنی به یک محلول یونی قوی با خواص شیمیایی بسیار تغییر یافته تبدیل می شود، ساختار شیمیایی محلول تا امکان زیادی به ساختار شیمیایی سیمان که می‌خواهد در ترکیب استفاده شود ربط دارد، یعنی اگر ساختار شیمیایی در سیمان متفاوت باشد ممکن است روی آب هم تاثیر بگذارد.

محلول های حفره ای در بتن

گیرش بتن و عوامل موثر بر آن

در این زمان فرایندی تحت نام گیرش اتفاق می‌افتد، گیرش بتن به مدت زمانی گفته می شود که طول می‌کشد تا بتن سخت شود. اینکه چند هفته پس از بتن ریزی می توان سطح مورد نظر را اجرا کرد یا اینکه چه زمانی بتن به درجه مطلوبی می رسد درگیرش بتن مشخص می شود.گیرش بتن و عوامل موثر در آن مثل دما در ترکیبات بتن و کارکردهای آن نقش خیلی مهمی را ایفا می کنند.
از طرفی پیش از آنکه گیرش رخ دهد مخلوط اختلاط غلیظ پیوسته که ذرات سیمان و سنگدانه در آن معلق هستند را ایجاد می‌کند. در طی فرآیند گیرش این محلول به صورت کاملاً یکدست منتقل می شود تا یک محلول حفره ای در حفرات بتن ایجاد گردد.با انجام این فرایند و همین طور ترکیب شدن محلول، محلول حفره ای با توجه به تغییرات اساسی ایجاد شده کامل می‌گردد، باید بدانید که این روند تکاملی را به صورت همزمان می توان در آزمایشگاه‌های بررسی کرد.

همین طور می‌توان محلول اختلاط را برای تحلیل کردن شیمیایی از خمیر تازه سیمان یا بتن با استفاده از فیلتراسیون به کمک فشار جداسازی کرد. نمونه گیری های بی شماری را در تایم های مختلف زمانی می‌ توان انجام داد تا اینکه روند گیرش انجام نمونه ‌گیری را ناممکن کند، به عبارت دیگر تا زمانی که روند گیرش کامل نشده است ما می ‌توانیم نمونه‌ گیری را انجام دهیم و پس از آن، این روند ناممکن خواهد بود.ضمنا لازم است بدانید زمانی که فرآیند گیرش انجام می شود، باعث ایجاد مقاومت می گردد. محلول های حفره را در این زمان می ‌توان به صورت مجزا و با استفاده از تجهیزات جداسازی مخصوص آن ها برای تحلیل جدا کرد.

ساختار محلول های حفره ای در بتن

اهمیت ساختار شیمیایی و شکل گیری آن در محلول های حفره ای

فرم و شکل شیمیایی محلول های حفره ای حاضر در بتن که در بخش‌ های قبلی اصطلاحات و توضیحاتی نسبت به آن ها داده شد، می ‌تواند استحکام و مقاومت آن ها را دستخوش تغییر کند. یک سری از عوامل شامل پتانسیل تولید کننده واکنش قلیایی سیلیسی، حمله سولفات، حمله آب، خوردگی فولاد و تورق بتن همگی از جمله مواردی هستند که ساختار شیمیایی محلول حفره ای و تغییراتی که ممکن است در آن ایجاد شود را تحت تاثیر قرار می دهند.


از طرف دیگر جالب است بدانید که در حال حاضر تغییراتی که ممکن است در محلول های حفره ای بتن و شرایط محیطی مختلفی که در محل وجود دارد رخ دهد، به صورت تخصصی توسط کارشناسان که در این حوزه فعالیت می‌کنند شناخته نشده است، این موضوع باید در معرض قرارگیری در محیط های خارجی و تغییرات متفاوتی که ممکن است روی گسترش محلول های حفره ‌ای در بتن ایجاد می شود به خوبی بررسی و ارزیابی گردد.
نوشتن دیدگاه