تاریخ روز: شنبه 30 ارديبهشت 1403
روش های ساخت بتن ضد آب

بتن ضد آب، بتنی است که در برابر شرایط بیرونی مقاوم است و اجازه نمی دهد هیج عامل خارجی مانند آب یا گرد و غبار به سطح آن نفوذ کند. بتن و سایر مصالحی که برای ساخت استفاده می شوند باید در برابر آب مقاوم باشند و روی این مصالح باید یک جدار ضد آب قرار بگیرد. دلیل این کار مقاومت ساختمان و مصالح آن در برابر آب است تا در مواقعی که باران می بارد یا آب ساختمان نشت می کند برای سایر ساختمان ها مشکلی به وجود نیاید. در صورتی که نم و رطوبت به ساختمان وارد شود، مشکلات بزرگی به بار می آید و هزینه های زیادی را به همراه دارد. به همین دلیل باید قبل از شروع ساخت به این مشکل توجه کرد. بتن یکی از تجهیزات ساختمانی پرکاربرد است که در سراسر شهرها به چشم می خورد. به همین دلیل باید به نحوی آن ها را ضد آب کرد تا از بروز خسارات جلوگیری شود. بتن های ضد آب در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال از این بتن می توان در بخش خارجی و داخلی دیوار استفاده کرد. رنگ بتن ضد آب در برابر آب مقاوم است و در اثر برخورد با آن دچار تغییر رنگ نمی شود. در این مطلب قصد داریم تا درباره روش ساخت بتن ضد آب صحبت کنیم. بنابراین تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.


بتن ضد آب و روش ساخت آن

همانطور که می دانید بتن از مخلوط آب و سیمان به وجود می آید. این مخلوط بعد از گذشت مدت زمانی بسیار سفت می شود. با این حال بتن به وجود آمده بسیار متخلخل است و آب می تواند به راحتی به داخل آن نفوذ کند و باعث خراب شدن مصالح ساختمانی و همچنین خود بتن شود.

بتن ضد آب


ضد آب کردن بتن با روش کریستالی

روش کریستالی یکی از فناوری های جدید در زمینه ضد آب کردن بتن است. با استفاده از این روش می توانید هزینه های تعمیر و نگهداری از بتن را کاهش دهید. همچنین می توانید در مقابل مواد شیمیایی و آب از بتن محافظت کنید. در فناوری کریستالی شکاف ها و شیارهای موجود در بتن را توسط مواد شیمیایی مخصوصی می پوشانند که بسیار مقاوم هستند و در مقابل آب حل نمی شوند. این مواد شیمیایی یا کریستال ها هنگامی که در برابر آب یا رطوبت قرار بگیرند دچار یک تغییر شیمیایی می شوند و به کریستال هایی سفت و غیر قابل نفوذ تبدیل خواهند شد. این پوشاننده کریستالی در مکان هایی دچار تغییر شیمیایی می شود که آب به آن جا نفوذ کرده باشد و در مکان هایی از بتن که آب نفوذ نکرده است، بدون تغییر باقی می ماند. نحوه عملکرد این کریستال ها و مواد شیمیایی به این شکل است که روی بتن مخلوط شده با آب از این مواد شیمیایی می ریزند و این مواد طبق نظریه انتشار جابه جا می شوند.
در واقع می توان گفت مواد با چگالی بالا میان مواد با چگالی پایین حرکت می کنند تا به تعادل برسند. با توجه به موارد گفته شده می توان گفت بتن مخلوط شده با آب قبل از به کار بردن ماده ضد آب کریستالی یک ماده با دانسیته کم است. مواد شیمیایی و ضد آب کریستالی نیز محلولی با چگالی شیمیایی بالا هستند که طبق قانون انتشار روی بتن حرکت و به تعادل می رسند. به این طریق فناوری کریستالی شدن یا ضد آب کردن بتن اتفاق می افتد.

کاربرد ضد آب کریستالی

  • ضد آب کریستالی علاوه بر مقاوم کردن بتن در برابر آب کاربردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.
  • ضد آب کریستالی مقاومتی در برابر گازهای خورنده نیز ایجاد می کند. این گازها عبارتند از: NO2، CO2، SO2 و CO.
  • این مواد ضد آب از کربناته شدن بتن توسط گازهایی که در بالا اشاره کردیم نیز جلوگیری می کند. کربناته شدن فرآیندی است که باعث خورده شدن لایه های بتن توسط این گازها می شود.
  • ضد آب کریستالی از بتن در برابر واکنش های قلیایی نیز محافظت می کند.
  • این ضد آب مانع انتشار کلرایدها می شود و از بتن در برابر خرابی های ناشی از اکسیداسیون محافظت خواهد کرد.


استفاده از فناوری واتر پروف برای ضد آب کردن بتن

واتر پروف به ماده ای می گویند که باعث آب گریز شدن سطح بتن می شود. این مواد دو حالت پودری و مایع دارند. از نوع مایع واتر پروف برای نفوذناپذیر کردن سطح های دوغاب کاری شده و ملات ها استفاده می کنند. از نوع پودری نیز برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می شود که در اثر دانه های سنگ در بتن به وجود آمده است.

واتر پروف برای ضد آب کردن بتن

ویژگی های واتر پروف

  • از سولفاته و قلیایی شدن بتن جلوگیری می کند.
  • به راحتی با بتن مختلط می شود.
  • نفوذپذیری آب در بتن را کاهش می دهد.
  • از خورده شدن بتن توسط کلرایدها جلوگیری می کند.
  • تمام نقاط را که در اثر سنگدانه ها به وجود آمده اند، از بین می برد.

کاربرد واتر پروف

  • از واتر پروف می توان در ساخت مقاطع بتنی که در مجاورت با دریا هستند استفاده کرد.
  • برای ضد آب کردن قطعات بتنی که از قبل ساخته شده اند نیز کار برد دارد.
  • همچنین در مناطقی که به صورت شوره زار هستند و یون های کلر و سولفات وجود دارند، استفاده می شود.
  • در ساخت سدها، مخازن آب، تصفیه خانه ها، تونل ها، پل ها و غیره نیز کاربرد دارد.

روش استفاده از واتر پروف

برای استفاده از واتر پروف می توانید آن را با مایع بتن مخلوط کنید و بعد از این که این دو کامل با هم مخلوط شدند، عمل بتن ریزی را انجام دهید. همچنین می توان واتر پروف پودری را با آب مخلوط و آن را به بتن اضافه کرد. در زمانی که می خواهید بتن را بسازید نیز می توان واتر پروف را به بتن آماده در تراک میکسر افزود. برای استفاده از واتر پروف باید بدانید که حدود 1 تا 2 درصد از وزن سیمان از این ماده ضد آب استفاده کنید. همچنین برای نفوذناپذیر کردن ملات های بنایی مانند بتن که از مصالح طبیعی ساخته می شوند نیز باید حدود 1.5 تا 2 درصد از وزن سیمان از واتر پروف استفاده شود.

روش واترپروف برای ساخت بتن ضد آب


ساخت بتن ضد آب با گرافین

گرافین نیز یکی از موادی است که از آن برای ضد آب کردن بتن استفاده می کنند. این ضد آب سازگاری بالایی با محیط زیست دارد. برای استفاده از گرافین ابتدا مقداری آب به آن اضافه کنید، سپس این مخلوط را داخل بتن بریزید. گرافین باعث افزایش طول عمر بتن می شود و نفوذ پذیری بتن در برابر آب را تا 400 برابر کاهش می دهد.


سوالات رایج
ضد آب کردن بتن با روش کریستالی، استفاده از فناوری واتر پروف برای ضد آب کردن بتن، ساخت بتن ضد آب با گرافین
واتر پروف به ماده ای می گویند که باعث آب گریز شدن سطح بتن می شود. این مواد دو حالت پودری و مایع دارند. از نوع مایع واتر پروف برای نفوذناپذیر کردن سطح های دوغاب کاری شده و ملات ها استفاده می کنند. از نوع پودری نیز برای پر کردن فضاهای خالی استفاده می شود که در اثر دانه های سنگ در بتن به وجود آمده است.
در فناوری کریستالی شکاف ها و شیارهای موجود در بتن را توسط مواد شیمیایی مخصوصی می پوشانند که بسیار مقاوم هستند و در مقابل آب حل نمی شوند. نحوه عملکرد این کریستال ها و مواد شیمیایی به این شکل است که روی بتن مخلوط شده با آب از این مواد شیمیایی می ریزند و این مواد طبق نظریه انتشار جابه جا می شوند.
نوشتن دیدگاه