تاریخ روز: شنبه 30 ارديبهشت 1403
دوغاب سیمان

آیا می‌دانید دوغاب سیمان چیست و چه کاربردی دارد؟ سیمان به شکل پودری است و معمولا به تنهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. سیمان در صورت ترکیب با یک ماده دیگر، خاصیت چسبندگی ایجاد می‌کند. دوغاب ترکیبی از آب، سیمان و مواد افزودنی دیگر است که دوام و مقاومت بالایی دارد و در ساختمان‌سازی از آن استفاده زیادی می‌شود. در این مقاله درباره دوغاب سیمان، کاربردها، مزایا و مراحل تهیه آن صحبت خواهیم کرد. تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.


دوغاب سیمان چیست؟

دوغاب سیمان یکی از انواع مصالح ساختمانی برای اجرای فونداسیون است که دوام بسیار زیادی دارد و ترکیبی روان از آب، سیمان و مواد افزودنی است و کاربردهای مختلفی هم دارد. از پر کردن درز لای کاشی‌های حمام و دستشویی گرفته تا آب‌بندی تونل‌ها و اطراف لوله‌های گاز میدان‌های حفاری و استفاده‌های صنعتی . معمولا ترکیب مواد مختلف برای تهیه دوغاب، ملات یا پودر بندکشی و نسبت استفاده از هرکدام آن‌ها بر اساس تجربه پیمانکار و یا طراح است و هیچ پایه نظری و علمی برای آن وجود ندارد. زمان لازم برای خشک شدن دوغاب سیمان که به آن دوغاب بتن هم گفته می‌شود، بسته به مواد ترکیبی آن متفاوت است.

دوغاب سیمان

مزایای استفاده از دوغاب سیمان

  • سهولت استفاده از دوغاب سیمان نسبت به سیمان معمولی و به‌کارگیری منابع انسانی کم‌تر
  • استحکام زیاد و مقاومت بالای دوغاب سیمان
  • نداشتن گرد و غبار در نسبت با سیمان معمولی و در نتیجه آثار تخریبی کم‌تر بر محیط اطراف و عدم ایجاد مشکلات تنفسی برای افراد
  • کاهش هزینه‌ها با استفاده از دوغاب سیمان به جای سیمان معمولی به دلیل استفاده از مواد موجود و در دسترس مثل سیمان‌های شکسته

مراحل تهیه دوغاب سیمان

مواد اصلی برای تهیه دوغاب سیمان پودر خاک سنگ و سیمان سفید یا سیاه هستند و نسبت استفاده از پودر خاک سنگ به سیمان 3 به یک است. برای تهیه دوغاب به هر میزانی که لازم دارید، باید این نسبت را رعایت کنید. هم چنین استفاده از سیمان با کیفیت نیز در تهیه دوغاب سیمان بسیار موثر است. برای اطلاع از قیمت سیمان امروز می توانید به سایت شهر بتن مراجعه نمایید.

پس از ترکیب پودر خاک سنگ و سیمان، آن‌ها را از الک رد کنید و کم‌کم به آن آب اضافه کنید تا غلیظ و شبیه به ماست شود. سپس تا 10 دقیقه به مواد استراحت دهید و بعد از آن، دوغاب آماده است. در صورت بالا بودن غلظت دوغاب، باید آن را با آب رقیق کنید تا غلظت مناسب به دست بیاید. هر قدر سطحی که قرار است دوغاب بندکشی در آن به کار رود، ناهموارتر باشد، غلظت دوغاب هم باید کم‌تر باشد. معمولا از دوغاب غلیظ برای سطوح صاف استفاده می‌کنند. 

روش استفاده از دوغاب سیمان

برای استفاده از دوغاب سیمان، آن را روی سطح مورد نظر خود بریزید و با کاردک روی آن را صاف کنید و مطمئن شوید که دوغاب شما، فضاهای خالی را کاملا پر کرده است. بعد از 15 دقیقه، دوغابی که روی سطح مانده است را تمیز و دوباره حدود یک ساعت صبر کنید. در این مرحله می‌توانید روی سطح مورد نظر خود را کاملا تمیز کنید اما فشار زیادی به آن وارد نکنید. چون دوغاب هنوز به طور کامل خشک نشده است.

مزایای دوغاب سیمان

انواع دوغاب سیمان

  • دوغاب سیمان سفید: ترکیبی از پودر خاک به همراه سیمان سفید است.
  • دوغاب رنگی با پودر رنگ: ترکیب پودر خاک، سیمان سفید و مقداری پودر رنگ خشک است.
  • دوغاب رنگی با اکریلیک: این دوغاب در انتهای کار و بعد از خشک شدن، کاربرد دارد. به این صورت که ترکیب اکریلیک و آب را با قلمو روی سطح مورد نظر می‌کشند.
  • دوغاب طوسی یا خاکستری: پودر خاک به همراه سیمان سیاه است.
  • دوغاب سیمان سیاه: ترکیبی از پودر خاک سنگ، سیمان سیاه و اکریلیک مشکی است.

کاربردهای دوغاب سیمان

دوغاب سیمان در پروژه‌های مختلف، کاربردهای متفاوتی دارد و در بزرگراه‌ها، پیاده روها، پی‌ها، دیوارها، ساختمان‌های صنعتی و حفاری‌ها از آن استفاده می‌شود.

کاربرد دوغاب در آب‌بندی تونل‌ها

این کار برای جلوگیری از نفوذ آب‌های زیرزمینی به سازه‌های مهم و پرهزینه‌ای مثل تونل‌ها و سدها انجام می‌شود. این راهکار در عین حال که اثربخش است؛ هزینه کمی هم دارد. دوغابی که برای آب‌بندی تونل‌ها استفاده می‌شود، باید نفوذپذیری کم و قابلیت پمپاژ بالایی را داشته باشد.

کاربرد دوغاب سیمان برای مقابله با پدیده نفوذ گاز در میادین گازی

در عملیات حفاری نفت و گاز، حفره ایجاد شده توسط مته، باید لوله گذاری و بعد سیمان ‌کاری شود. در این مرحله، دوغاب سیمان مثل یک غلاف، لوله‌ها را احاطه می‌کند و در موفقیت حفاری، عمر چاه، مقدار تولید و مدت بهره‌دهی تاثیرگذار است و باید وزن کمی داشته باشد.

کاربرد دوغاب سیمان برای ساختمان‌های صنعتی

برای بالا بردن مقاومت سازه بر روی سطوح چوبی، فلزی و سنگی، لایه‌ای از دوغاب سیمان استفاده می‌شود.

کاربرد دوغاب سیمان برای مکان‌های غیر قابل دسترس

استفاده از دوغاب برای مکان‌های غیرقابل دسترس مثل درز دیوارها، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های تجهیزات و نیروی کار می‌شود.

کاربرد دوغاب سیمان در محیط‌های مرطوب

دوغاب از مصالح پرکاربرد برای محیط‌های مرطوبی مثل حمام و سرویس‌های بهداشتی، موزاییک‌های فرش‌شده و یک ماده مقاوم برای پر کردن درز بین کاشی‌ها و سرامیک‌ها است.
سایر موارد استفاده از دوغاب سیمان عبارتند از:

  • افزایش ظرفیت باربری پی‌ها
  • پایدار و مقاوم‌سازی شیروانی‌ها
  • تقویت بستر فونداسیون‌ها
  • بهسازی ساختمان‌های قدیمی و تاریخی
  • کاهش تخلخل خاک

کاربرد دوغاب سیمان

انواع تزریق دوغاب

تزریق دوغاب یکی از به‌صرفه‌ترین روش‌ها برای اصلاح بستر خاک و سنگ عملیات‌های عمرانی مثل سدسازی، تونل‌سازی و... است و بسته به نوع عملیات عمرانی و جنس خاک یا سنگ، تزریق به چند دسته تقسیم‌ می‌شود.

  • تزریق تماسی: یکپارچه‌سازی سازه‌های بتنی با بستر خاکی یا سنگی برای کاهش فضای خالی بین سازه و بستر و مناسب برای انواع پی‌ها، سدها و تونل‌ها.
  • تزریق آب‌بندی: برای جلوگیری از نشت آب و فرار آن از زیر پی‌ها و یا دیوارهای تونل با حفر گمانه‌های مختلف در فواصل منظم و تزریق دوغاب سیمان.
  • تزریق تحکیمی: اصلاح بستر و بهبود آن با هدف افزایش ظرفیت باربری آن

بیشتر بدانید
سفت کننده سیمان

جمع‌بندی
در این مقاله تلاش کردیم دوغاب سیمان و مواد تشکیل‌دهنده آن را تعریف کنیم و درباره انواع دوغاب سیمان، مراحل تهیه، نحوه استفاده از آن و کاربردهای متفاوتی که دارد؛ نکاتی را به طور خلاصه ارائه دهیم. امیدواریم که این مطالب برای شما مفید بوده باشد.


سوالات رایج
دوغاب سیمان یکی از انواع مصالح ساختمانی برای اجرای فونداسیون است که دوام بسیار زیادی دارد و ترکیبی روان از آب، سیمان و مواد افزودنی است و کاربردهای مختلفی هم دارد.
دوغاب سیمان سفید، دوغاب رنگی با پودر رنگ، دوغاب رنگی با اکریلیک، دوغاب طوسی یا خاکستری، دوغاب سیمان سیاه
در آب‌بندی تونل‌ها، برای مقابله با پدیده نفوذ گاز در میادین گازی، برای ساختمان‌های صنعتی، برای مکان‌های غیر قابل دسترس، در محیط‌های مرطوب
نوشتن دیدگاه