تاریخ روز: سه شنبه 6 ارديبهشت 1403
تامین شن با دانه بندی استاندارد

با توجه به کاربری بتن و نیاز به مقاومت آن در طراحی، دانه‌بندی سنگدانه‌ها از اهمیت بالایی برخوردار هستند و بعضاً توجه به این موضوع در اقتصادی شدن پروژه‌ها کمک شایانی می‌کند. مصالح سنگی (شن و ماسه) در مجموع حدود   تا    حجم بتن را اشغال می کند. 60 تا 70 درصد از کل دانه ها شن و 30 الی 40 درصد دانه ها را ماسه تشکیل می دهد. همچنین باید:

  1. دانه ها کاملا تمیز یعنی عاری از گل و لای و دیگر ناخالصی های شیمیایی باشند، چنانچه دانه ها در محل نامناسب در مجاورت برگ درختان یا کود دپو شده باشند، ممکن است به مواد شیمیایی نظیر نیترات­ها آلوده شوند.
  2. دانه ها باید در مقابل سایش مقاوم باشند. به خصوص اگر بتن در معرض رفت و آمد و تردد قرار گیرد این مسئله از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.
  3. دانه ها باید در مقابل اعمال تنش مقاوم باشند.
  4. دانه ها باید در برابر یخبندان مقاوم باشند.
  5. دانه ها باید در مقابل هوازدگی مقاوم باشند.

دانه بندی سنگدانه ها

دانه بندی سنگدانه ها یعنی نحوه توزیع دانه ها از نظر ابعاد که دانه بندی مصالح با شاخصی به نام منحنی دانه بندی سنجش می شود و  منحنی دانه بندی عبارت است از یک منحنی که نحوه توزیع دانه ها از نظر ابعاد را مشخص می کند.

همچنین الک های محدوده شن عبارت اند از:

الک    اینچ که با الک 10 میلی متر و الک   اینچ که با الک 20 میلی متر و الک  1 اینچ که با الک 40 میلی متر در ایران نام گذاری می شود.

همچنین در طرح اختلاط بتن نکات زیر ضروری است:

  1. حداکثر بعد دانه های شنی نباید بزرگتر از   حداقل بعد قالب باشد.
  2. حداکثر بعد دانه های شنی نباید بزرگتر از  فاصله آزاد بین میلگردها باشد.
  3. حداکثر بعد دانه های شنی نباید بزرگتر از   ضخامت دال های روی خاک و   ضخامت دال های سقفی باشد.

همچنین دانه بندی سنگدانه ها بسته به نوع کاربری، می تواند گسسته یا پیوسته باشد. لذا واحد مشاوره شهر بتن با شماره 09123137673  در خدمت شما می‌باشد.

نوشتن دیدگاه