تاریخ روز: دوشنبه 7 ارديبهشت 1403
بتن مگر

ماده بتن یکی از اجزای اصلی صنعت ساختمان سازی است که هدف از استفاده از آن ایجاد ساختاری قوی و پایدار برای ساختمان هاست. بتن بسته به نوع استفاده و نیاز پروژه دارای انواع متفاوتی است که از جمله آن ها می توان به بتن الیافی، بتن سبک، بتن سنگین، بتن پیش ساخته، مسلح، آماده و بتن مگر اشاره کرد.

به طور کلی بتن پوششی است که برای استحکام دیوار، پایه و فونداسیون ساختمان به کار می رود. بتن مگر یا نام دیگر آن بتن رگلاژ ، پوششی است که به منظور زیرسازی ساختمان ها و جاده های شهری بسیار کاربردی است. ترکیبات تشکیل دهنده این نوع بتن مشابه سایر بتن هاست و تنها تفاوت آن، در حجم مواد اولیه به کار رفته در آن است.
هدف اصلی استفاده از بتن مگر در راه سازی و یا پروژه های ساختمانی، ایجاد سطحی صاف و یکنواخت در بخش های زیرین است. در ادامه این مطلب قصد داریم بتن مگر به طور کامل معرفی کرده و ویژگی ها و مزایای آن را نیز بررسی کنیم.

بتن مگر

معرفی مگر بتن

بتن مگر یکی از انواع مصالح اساسی است که در اجرای پروژه های ساخت و ساز نقش مهمی را ایفا می کند. ساختار اصلی تشکیل دهنده بتن مگر شامل ماسه، آب، سیمان و شن است که از این لحاظ با ترکیبات سایر بتن ها تفاوتی ندارد. مغایرت اصلی این نوع بتن با سایر مصالح بتنی در نسبت مواد تشکیل دهنده آن می باشد. در بتن مگر، نسبت آب به سیمان بسیار بیشتر است. روان و رقیق بودن این ماده باعث شده است تا در پروژه های زیرسازی جاده ای و ساختمانی به وفور مورد استفاده قرار گیرد.

بتن مگر از نفوذ رطوبت و افت کیفیت بتن جلوگیری کرده و بستر را برای پی ریزی اصولی آماده می سازد. در صورت تماس فونداسیون با خاک، بلافاصله رطوبت به فونداسیون نفوذ کرده و خرابی آن در طولانی مدت را به همراه خواهد داشت.

در پروژه های ساختمان سازی از این نوع بتن جهت ایجاد سطحی هموار و هم تراز کردن بستر استفاده می کنند. چرا که در اغلب موارد به هنگام خاک برداری احتمال ایجاد لخته خاک و ناهمواری سطوح وجود دارد و به همین دلیل از بتن مگر جهت روان سازی و هم ترازی سطح استفاده می گردد. چنانچه خاک برداری زمین بیش از حد استاندارد صورت گیرد، استفاده از بتن مگر جهت پرکردن فضاهای خالی سطوح و فرورفتگی های موجود ضروری است.

همچنین از این نوع بتن برای پوشش دهی سطح زیرین کفپوش ساختمان ها نیز استفاده می گردد. استفاده از بتن مگر به منظور استحکام سازی جاده هایی که خاک آن ها از مقاومت کافی برای ساختمان سازی برخوردار نیستند نیز کاربردی است.همانطور که در ابتدا نیز ذکر شد بتن مگر یکی از اجزای اصلی مورد استفاده در راهسازی و پروژه های بزرگ شهری است. این بتن اغلب در فرآیند ساخت جاده در پایین ترین لایه اجرا می گردد. هدف از استفاده از این نوع بتن افزایش استحکام جاده در برابر وزن بالای وسایل نقلیه سنگین و تنش های وارده به آن است.

مزایای بتن مگر

نحوه اجرای بتن مگر

به منظور اجرای بتن مگر در ابتدا لازم است تا پیش از آغاز پروژه با استفاده از دوربین های نقشه برداری نقاط معینی را جهت بتون ریزی تعیین کنید. در مرحله دوم پس از اجرای خاک برداری بایستی محل اجرای بتن مگر را جهت انجام عملیات آماده سازی کرده و بستر را به میزان کمی نمناک کنید. مرطوب سازی بستر به این دلیل است که از خروج آب بتن و افت کیفیت آن جلوگیری شود. بهتر است به منظور جلوگیری از تماس خاک با فونداسیون، نفوذ رطوبت و حشرات و همچنین رویش گیاهان در بستر، علاوه بر مرطوب سازی، از سایر مواد نظیر خاک گازوئیل نیز استفاده گردد. پس از اتمام مراحل ذکر شد بستر مورد نظر جهت بتن ریزی آماده است.

توصیه می شود پس از خاکبرداری محل پروژه، به منظور جلوگیری از افت کیفیت خاک، سریعا عملیات بتن ریزی آغاز گردد.
نحوه عمل آوری و اجرای این بتن به گونه ای است که می بایست با توجه به میزان دمای محیط، سطح آن حداقل به مدت 10 ساعت مرطوب باشد. پس از گذشت میزان زمان اعلام شده ادامه انجام پروژه بر روی سطح بتنی مگر مانعی ندارد.

از دیگر نکات قابل توجه استفاده از بتن مگر در زیرسازی فونداسیون ساختمان ها اجرای دقیق آرماتور بندی و فاصله گذاری منظم آن هاست. اجرای صحیح آرماتور بندی، یکی از راهکارهای ایجاد سطح یکنواخت و هموار پس از بتن ریزی است.
طبق مقررات ملی ساختمان حداقل ارتفاع بتن مگر حدود 10 سانتی متر است و بر اساس قانون هیچ نقطه ای از سطح نمی بایست کمتر از این میزان بتن ریزی شود.

اغلب به جهت مصارف ساختمانی و در ابعاد کم عملیات اختلاط بتن مگر و عمل آوری آن توسط دستگاه بتونیر انجام می شود. فرآیند آماده شدن مخلوط بتن مگر در دستگاه، حداقل 2 دقیقه به طول می انجامد.

معرفی بتن مگر

مزایای بتن مگر

مزیت اصلی بتن مگر در ساختمان سازی ایجاد لایه ای محافظ برای فونداسیون به منظور جلوگیری از تماس با خاک و نفوذ رطوبت است. ساختار تشکیل دهنده این بتن بسیار مستحکم بوده و قادر است به منظور تقویت کننده پایه از آن استفاده شود. این ماده در پروژه های راه سازی به عنوان تنظیم کننده جاده و مسیرها بسیار قابل اهمیت است.

بتن مگر سطحی یکنواخت و هم تراز را برای پی سازی ساختمان فراهم کرده و از طریق عایق کاری، حفره ها و ناهمواری های موجود در سطح را به طور کامل از بین می برد. جلوگیری از ورود حشرات و مواد شیمیایی به سطوح زیرین نیز از دیگر مزیت های اصلی این نوع بتن هستند.

جمع بندی

بتن ماده چسبناک و پوششی لغزنده است که در استحکام بخشیدن به اجزای ساختمان کاربرد دارد. ماده بتن بسته به ترکیبات آن و نحوه عمل آوری، شامل موارد مختلفی است که از مهم ترین آن ها می توان به بتن مگر یا بتن رگلاژ اشاره کرد.

نسبت ترکیبات ساختاری این بتن با سایر بتن ها متفاوت است. کاربرد اصلی بتن مگر ایجاد استحکام جهت پی ریزی و جلوگیری از ورود رطوبت و تماس خاک با فونداسیون ساختمان است. از این بتن در پروژه های راهسازی و تنظیم و تعیین مسیرها نیز استفاده می گردد.

 

نوشتن دیدگاه