تاریخ روز: پنجشنبه 29 اسفند 1402
روش های عمل آوری بتن

عمل آوری بتن یا کیورینگ بتن به مجموعه ای از شرایط و اقداماتی گفته می شود که با انجام این امور بتن سخت می شود. به عبارت دیگر به پروسه ای که طی آن بتن سخت خواهد شد هیدراسیون گفته می شود. همانطور که اشاره شد کیفیت نهایی به عوامل و شرایط مختلفی بستگی دارد، دو عامل آب و حفظ رطوبت بتن از مهمترین عواملی به شمار می روند که در این فرایند باید به آن توجهی ویژه داشت تا پروسه عمل آوری بتن به خوبی صورت پذیرد.

روش های عمل آوری بتن

انواع روش های عمل آوری بتن یا کیورینگ بتن را می توان به دو دسته کلی، عمل آوری اولیه و عمل آوری نهایی تقسیم کرد. این دو دسته هر یک خود به چند بخش تقسیم می شوند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا خواهیم شد.

عمل آوری اولیه بتن

مرحله عمل آوری اولیه بتن به شرایطی گفته می شود که در آن بتن ریزی تازه صورت گرفته و هنوز بتن سخت نشده است. باید توجه داشت که شرایط محیطی و اقلیمی در روند و کیفیت عمل آوری اولیه بتن موثر بوده و جهت جلوگیری از هر نوع اختلال باید برنامه ای مشخص وجود داشته باشد.

استفاده از مواد شیمیایی در جهت کاهش پروسه تبخیر و عمل کردن به عنوان یک نوع عایق حرارتی

در شرایط اقلیمی سرد که احتمال یخ زدن بتن وجود دارد می توان با استفاده از مواد شیمیایی مخصوص که تبخیر را کاهش می دهد از یخ زدن بتن تازه جلوگیری کرده و به نوعی یک عایق حرارتی ایجاد کرد.

استفاده از پوشش نایلونی جهت ایجاد لایه ای محافظ برای سطح بتن تازه یا جوان

استفاده از این روش به منظور جلوگیری از آسیب رسیدن به ظاهر و بروز هرگونه مشکل در شرایط نامساعد جوی می باشد. در واقع از این روش در شرایطی استفاده می شود که باد خشک و گرم بوزد یا بارش رگبار یا باران وجود داشته باشد. این پوشش این امکان را فراهم می کند تا از تبخیر سریع در اثر وزش باد، شسته شدن بتن تازه در اثر باران و تغییر شکل بتن در اثر بارش تگرگ یا رگبار جلوگیری به عمل آید.

استفاده از مواد های شیمیایی غشاساز یا به اصطلاح مه پاشی

در برخی از موارد برای جلوگیری از بروز مشکل بین زمان پرداخت بتن تا عمل آوری نهایی از عملیات مه پاشی یا مواد غشاساز استفاده می شود تا در این مدت سطح بتن و به صورت کلی عمل آوری بتن دچار مشکل نشود. مواد غشاسازی که در این مورد استفاده می شود نیز خود انواع مختلفی از جمله مات، شفاف یا به صورت کامل سفید دارد. لازم به ذکر است از مواد با رنگ سفید در شرایط آب هوایی گرم و خشک استفاده می شود چرا که این مواد می تواند نور را منعکس کرده و از تبخیر تا حد قابل توجهی جلوگیری به عمل می آورد.

بهره گیری از مواد پوزولانی

یکی از مواردی که می تواند موجب بروز مشکلاتی در روند روش های عمل آوری بتن شود کاهش آب انداخت بتن است. مواد پوزولانی از قبیل دوده سیلیس و مواد پودری در بتن می تواند نسبت آب و سیمان را دچار مشکل کرده و همین امر موجب تبخیر بتن می شود. در این موارد نکات محافظتی را باید بیش از پیش جدی گرفت تا در کیورینگ بتن خللی ایجاد نشود.

عمل آوری اولیه بتن

عمل آوری نهایی بتن

عمل آوری نهایی بخش دیگری از روش های عمل آوری بتن یا کیورینگ بتن به شمار می رود. زمانی که بتن در حال سخت شدن است و تمامی کار های مقدماتی یا اولیه بر روی آن انجام شده می بایست رطوبت و آب بتن حفظ شود تا عمل هیدراته شدن با موفقیت پیش برود. موارد مهمی که در این مرحله یا فرآیند باید به آن توجه بشود عبارتند از اقدامات لازم جهت رطوبت رسانی، اقدامات موثر در جهت حفظ رطوبت و اقدامات ترکیبی که با توجه کردن به این موارد می توانید این مرحله را نیز به صورت اصولی و استاندارد جلو ببرید.

اقدامات لازم جهت رطوبت رسانی

در ابتدای بخش نهایی عمل آوری نهایی بتن به این موضوع اشاره شد که حفظ رطوبت تا چه میزان اهمیت دارد. این روش به دو دسته کلی رطوبت رسانی مستقیم و غیر مستقیم تقسیم می شود. در روش رطوبت رسانی مستقیم می توان به غرقاب سازی، ایجاد حوضچه بر روی سطح بتن، آب پاشی کردن سطح بتن و بخاردهی اشاره کرد. ناگفته نماند استفاده از هر کدام از این روش ها بسته به امکانات و شرایط کارگاه مورد نظر دارد.

در روش رطوبت رسانی غیر مستقیم از یک ماده واسطه جهت رطوبت رسانی استفاده می شود و با استفاده از مرطوب کردن و آبرسانی به این ماده رطوبت بتن نیز تامین می شود. روش های مرسومی که برای رطوبت رسانی غیر مستقیم در پروسه عمل آوری نهایی بتن استفاده می شود عبارتند از خاک اره، ماسه، پوشال، کنف و حصیر، هر کدام از این روش ها را می توان با توجه به شرایط و امکانات کارگاه انتخاب و استفاده کرد.

حفظ رطوبت

یکی دیگر از مواردی که می توان در رابطه با رطوبت رسانی غیر مستقیم به آن اشاره داشته باشیم استفاده از عایق رطوبتی که به حفظ دما و رطوبت کمک می کند بوده که خود به دو دسته تقسیم می شوند. استفاده از پوشش نایلونی و مایع غشاساز دو دسته کلی به شمار می رود که می توان در رابطه با حفظ رطوبت در این فرایند به خصوص در این بخش از آن استفاده کرد.

عمل آوری نهایی بتن

روش ترکیبی

یکی دیگر از روش های مرسوم که از خشک و تر شدن پی در پی بتن جلوگیری به عمل می آورد استفاده از روش ترکیبی می باشد. در این روش ابتدا رطوبت رسانی به صورت کامل انجام شده و در مرحله بعد اقدامات لازم جهت حفظ رطوبت بر روی بتن صورت می گیرد.

نتیجه گیری

در این مقاله توضیحاتی در رابطه با فرآیند و روش های عمل آوری بتن به صورت کوتاه و مفید خدمت شما عرض کردیم و به نکات مهمی که در این پروسه باید به آن دقت می شد خدمت شما عزیزان ارائه شد. همانطور که مستحضر هستید نکات به صورت خلاصه و کلی خدمت شما عزیزان عرض شد به همین منظور در مقاله های بعدی مسائل را به صورت مفصل و تخصصی بررسی خواهیم کرد.

نوشتن دیدگاه