تاریخ روز: یکشنبه 8 ارديبهشت 1403
نحوه کاشی کاری بر سطح بتن

کاشی ها از انواع پوشش های ساختمانی هستند که از قدیم الایام به عنوان عناصر اصلی در دکوراسیون داخلی و خارجی منزل استفاده می شوند. ساختار اصلی این فرآورده های ساختمانی، اغلب از ترکیبات سه نوع ماده کانی رسی کائولینیت، فلدسپات و کوارتز تشکیل می شود. از دلایل اصلی محبوبت کاشی در طی دهه های اخیر، می توان به مقامت بالای این ماده در برابر حرارت، سرما و رطوبت اشاره کرد. همچنین این محصولات به دلیل تنوع در رنگ و جزئیات ظاهری در مصارف مختلفی اعم از گلخانه، آشپزخانه، سقف، دیوار، حیاط، حوض تزئینی و گاها نمای ساختمان ها مورد استفاده قرار می گیرند. کاشی های ساختمانی در ابعاد مختلفی تولید و به بازار عرضه می شوند.

نصب کاشی سرامیکی بر روی بستر بتنی یکی از مهم ترین نکات اجرایی در مرحله نازک کاری ساختمان هاست که نیازمند دقت و مهارت بسیار بالاست. به همین دلیل توصیه می شود پیش از اقدام به نصب کاشی از انجام صحیح تمامی مراحل از جمله عدم آسیب دیدگی بتن، خشک شدن سطح بتنی، پاکسازی و... اطمینان حاصل کنید. در ادامه به بررسی نحوه کاشی کاری بر سطح بتنی و سایر نکات اجرایی خواهیم پرداخت.


کاشی کاری

کاشی کاری ساختمان یکی از مراحل نازک کاری و بخش نهایی ساختمان سازی است. کاشی های ساختمانی دارای سطح صاف و یکنواختی هستند که در ابعاد های استاندارد تولید می شوند. این مصالح اغلب با توجه به ترکیبات و جزئیات ظاهری، به لحاظ کیفیت درجه بندی شده و بر همین اساس به قیمت های متفاوتی در بازار عرضه می شوند. کاشی های درجه یک دارای سطحی یکنواخت بوده و عاری از هرگونه شکستگی و ناهمواری می باشند. کاشی های درجه دو و سه اغلب در مراحل بهره برداری یا حمل و نقل، به دلیل ضربات وارده و کیفیت پایین دچار شکستگی و ترک خوردگی هستند.

به طور کلی می توان کاشی های ساختمانی را بنابر کارکردشان در دو گروه کاشی دیواری و کاشی کف دسته بندی کرد. کاشی های کف یا به اصطلاح کاشی های سرامیکی به دلیل موقعیت قرار گیری شان از مقاومت و استحکام بالاتری در برابر رطوبت برخوردارند. از طرفی کاشی های دیواری نیز به نسبت نوع اول رطوبت بیشتری را جذب کرده و دارای مقاومت ضعیف تری هستند.


نحوه کاشی کاری بر سطح بتن

همانطور که در ابتدا نیز اشاره شد نصب کاشی بر روی سطوح بتنی نیازمند دقت و مهارت کافی است. نحوه نصب و آماده سازی بستر زیرین کاشی ها از مواردی هستند که در زیبایی بصری فضای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین استحکام کاشی ها بسیار موثرند. در ذیل به تشریح مراحل کاشی کاری بر روی سطوح بتنی اشاره خواهیم کرد

  • گام اول یکی از مهم ترین مراحل کاشی کاری بر بستر بتن، پاک سازی سطوح آن است. لازم است تا پیش از نصب کاشی، نسبت به غبارزدایی سطوح بتنی و پاکسازیی آن ها اقدام کنید. مواد پاک کننده نظیر موریاتیک اسید که دارای خاصیت اسیدی و پاک کننده هستند و یا حتی سایر پاک کننده های قوی، برای از بین بردن لک و گرد و غبار سطح بتن بسیار مناسب اند. همچنین توصیه می شود پیش شروع نصب کاشی، سطح بتن به جهت بررسی خرابی یا ترک خوردگی به دقت مورد بررسی قرار گیرد.
  • گام دوم پس از اتمام مرحله پاکسازی سطح بتنی و اطمینان از خشک شدن مواد پاک کننده و عدم وجود خرابی، می توان نسبت به مقاوم سازی آن در برابر رطوبت اقدام کرد. در این مرحله به منظور افزایش خاصیت ضدآب بودن بتن و جلوگیری از نفوذ رطوبت در بخش های داخلی، می توان از ماده سیلر استفاده کرد. ماده سیلر با پایه لیتیوم سیلیکات به استحکام بتن در برابر آب کمک می کند.
  • گام سوم در این مرحله توصیه می شود پیش از اقدام به نصب کاشی، نقشه ای کلی از نحوه اجرا و جزئیات طراحی کار در تمامی نقاط فضا تهیه کنید. همچنین می توانید به منظور مشخص کردن تعداد سرامیک ها و نحوه قرارگیری آن ها بر روی سطح بتن، با گچ خطوط قرارگیری را مشخص کنید.
  • گام چهارم استفاده از ملات مناسب یکی دیگر از مراحل مهم کاشی کاری بر روی سطوح بتنی است. لازم است در ابتدا ملات مورد نظر را طبق دستورالعمل تهیه کرده و سپس اندازه معینی از ملات را بر روی سطح بتن اجرا کنید. توجه داشته باشید که ریختن بیش از اندازه ملات بر روی بستر زیرین می تواند نصب کاشی ها را با مشکل مواجه سازد. می توانید به کمک ابزار ماله، حجم ملات بر روی بتن را هدایت کرده و یا سطح آن را هموار کنید.
  • گام پنجم پس از انجام تمامی مراحل ذکر شده می توانید کاشی سرامیک را بر روی خطوط بتن به دقت نصب نمایید. پس از نصب کاشی تا پایان خشک شدن ملات و اطمینان از مقاومت آن، از تکان دادن یا راه رفتن بر روی کاشی خودداری کند.
  • گام ششم در این مرحله می بایست ملات های چسبیده بر روی سطوح کاشی را با استفاده از دستمال مرطوب به دقت پاکسازی کنید.
  • گام هفتم پس از خشک شدن ملات، استفاده از دوغاب جهت پر کردن خلاهای مابین کاشی ها ضروری است. به منظور اطمینان از پوشش دهی کامل دوغاب، لازم است دو مرتبه و به فواصل معینی این مرحله تکرار شود. مدت زمان خشک شدن دوغاب و میزان مقاومت آن در طولانی مدت، به نوع دوغاب تهیه شده بستگی دارد.
  • گام هشتم پس از اطمینان از خشک شدن دوغاب می توانید به کمک یک پارچه خیس سطوح سرامیکی را در دفعات مکرر به طور کامل تمیز کنید.
  • گام نهم در مرحله پایانی کار توصیه می شود به منظور مقاوم سازی سطح کاشی از نفوذ رطوبت و افزایش خاصیت ضدآب بودن آن، از سیلر به عنوان لایه محافظ استفاده کنید.

سخن پایانی

کاشی کاری یکی از هنرهای تزئینی و نازک کاری است که به دلیل تنوع در رنگ و طرح در دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان موثر است. کاشی های سرامیکی یا دیواری اغلب به دلیل استحکام فیزیکی، مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت و همچنین تنوع بالای آن نسبت به سایر مصالح ساختمانی، در بخش ساختمان سازی بسیار استفاده می شوند. کاشی کاری بر سطوح بتنی شامل مراحل مختلفی است که اجرای صحیح آن ها نیازمند تجربه و مهارت بالا در این زمینه است.

نوشتن دیدگاه