تاریخ روز: سه شنبه 6 ارديبهشت 1403
لوازم مورد نیاز برای حمل بتن

در این مقاله برآنیم تا شما را در مورد هر آنچه که در مورد بتن ریزی و لوازم مورد نیاز برای حمل بتن نیاز است بدانید آگاه کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

بتن ریزی و مراحل آن

بتن ریزی یعنی فرایند ریختن بتن در محل پروژه که می بایست با توجه به نوع شرایط آب و هوای در آن مکان صورت پذیرد. این اقدام بهتر است طوری سازماندهی و انجام گردد تا میزان جدا شدگی و کاهش اجزا و همچنین کاهش اسلامپ در آن بسیار کم باشد.

در ابتدای کار می بایست نحوه بسته شدن، قطر، تعداد و فاصله آرماتورها را بررسی و کنترل کرد. سپس لقمه گذاری در زیر و کنار آرماتورها انجام شود. سطح بتن باید تمیز و عاری از هر گونه آلودگی و مواد اضافی باشد. در این زمان فاصله بین محورها، ابعاد فونداسیون و شناژ نیز می بایست کنترل گردد. انکر بوت ها را به صورت عمودی قرار داده و فاصله گذاری باید بررسی گردد و در نهایت تراز روی بتن کنترل شود.

بتن ریزی

3 نکته مهم در حین جابجایی و ریختن بتن

جابجایی بتن عملیات مهمی است که می بایست با دقت انجام شود. در این مرحله 3 نکته مهم وجود دارد که اگر درست صورت پذیرد کیفیت کار را بالا برده و باعث مقاومت بتن می شود.

رسیدن به بهترین بهره وری در خصوص ریختن و جابجایی بتن

منظور از این گزینه انجام سریع کار با بهترین نیروی انسانی و لوازم مورد نیاز کار است. همان طور که می دانید با برنامه ریزی، انتخاب بهترین وسایل و بهترین نیروی انسانی می توان به بهره وری رسید و میزان تاخیرها در کار را به حداقل رساند.

جلوگیری از سفت شدن و خشک شدن سریع بتن

پس از مخلوط کردن سیمان و آب روند سفت شدن بتن شروع می شود. به همین دلیل می بایست بتن را در حال هم زدن نگه داشت تا به سرعت خشک نشود. کامیون مخلوط کن یکی از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن است که در ادامه به معرفی این ابزار خواهیم پرداخت. بتن تا یک و نیم ساعت پس از هم خوردن متراکم می گردد.

جلوگیری از جداشدگی بتن

به فرایند جدا شدن سنگدانه های درشت از ملات ماسه و سیمان جداشدگی می گویند. این رخداد باعث می شود تا بخشی از ملات دارای سنگدانه های درشت کم و بخشی دیگر دارای سنگدانه های درشت زیاد باشد.

اگر بتنی دارای سنگدانه درشت کمی باشد احتمال جمع شدگی بتن وجود خواهد داشت که باعث ترک خوردگی می گردد. در مقابل اگر بتنی دارای سنگدانه های درشت زیادی باشد به کرموشدگی بتن منجر خواهد شد. کرموشدگی بتن به معنای عدم تراکم و پرداخت در بافت بتن است.

لوازم مورد نیاز برای حمل بتن

لوازمی که برای حمل بتن استفاده می گردد به مسافت و مسیر حمل، حجم بتن، شرایط محل بتن ریزی و مسائل اقتصادی و همین طور فنی پروژه بستگی دارد.

کامیون مخلوط کن بتن

همان طور که از نام این وسیله پیداست برای حمل بتن و مخلوط کردن آن در مسافتی که می بایست برای رسیدن به محل پروژه طی شود، استفاده می گردد. بتن در این کامیون به خوبی مخلوط می شود. همچنین تخلیه بتن از کامیون به راحتی و به صورت یکنواخت صورت می گیرد.

کامیون مخلوط کن بتن

جرثقیل و جام

در ساختمان های بلند به جرثقیل جهت ریختن بتن، نیاز است. همچنین در مواردی که ظرفیت و حجم کار بسیار بالاست از این لوازم استفاده می شود. ابعاد جام به حجم بتن ریزی بستگی دارد. با استفاده از جرثقیل و جام کار بسیار تمیز صورت می گیرد.

فرغون یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن

از فرغون های دستی و یا موتوری برای مسافت های کوتاه استفاده می شوند. فرغون ها دارای چرخ لاستیکی و یا چرخ فولادی هستند. چرخ های لاستیکی دارای ویژگی کاربری ساده و قدرت تحرک زیاد هستند. اما سرعت حرکت آن ها کند است.

شوت

از شوت زمانی استفاده می شود که قرار باشد بتن به مکانی پایین تر از سطح زمین حمل شود. استفاده از این ابزار کم هزینه است. فقط می بایست در زمان تخلیه بتن نوک شوت را به اندازه کافی پایین برد تا اجزای بتن از هم جدا نشوند.

نوعی از شوت وجود دارد که به شوت های قائم و خرطومی معروف هستند. در زمان استفاده از این وسیله امکان جدا شدن دانه های بتن در اثر سقوط به حداقل می رسد.

تسمه نقاله

اگر نیاز به حمل بتن به صورت افقی باشد و یا بتن ریزی در ارتفاع های نسبتا بالا انجام شود می توان به جای استفاده از جرثقیل که هزینه زیادی را در بر می گیرد از تسمه نقاله استفاده کرد.

پمپ بتن

زمانی که نیاز به انتقال مستقیم بتن از محل تخلیه به قالب ها باشد از پمپ بتن استفاده می کنند. زیرا به راحتی می توان با گسترش لوله ها به مکان های مختلف، دسترسی داشت.

بتن پاش یا پاشنده های بادی یکی دیگر از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن

از بتن پاش در مواقعی که باید سطح مقطع های نازک را با سطوح وسیع درست کرد، استفاده می کنند. اصولا از این وسیله در موقعیت های سخت بتن ریزی کمک می گیرند.

بتن پاش

لوله های سرقیف دار

لوله های سرقیف دار را برای بتن ریزی در زیر آب استفاده می کنند. عموما قطر لوله استاندارد بین 250 تا 300 میلی متر است.

جمع بندی

حمل بتن از اقدامات مهم در عملیات بتن ریزی است. این کار می بایست به صورتی انجام شود که از جدا شدن اجزای بتن جلوگیری شود. همچنین سرعت انتقال بتن باید به گونه ای باشد تا موجب سفت و یا خشک شدن بتن نشود. از این رو برای انتقال بتن باید از مصالح باکیفیت و همچنین لوازم مورد نیاز برای حمل بتن استفاده کرد که تک تک این لوازم در متن معرفی شده اند.

نوشتن دیدگاه