تاریخ روز: دوشنبه 10 فروردين 1403
کف پوش آرملات

کف پوش آرملات نوعی کف پوش صنعتی از جنس بتن و بسیار مقاوم و ضد سایش است. آرملات به دلیل مقاومت بالا و خواص ویژه بیشتر در کارگاه‌ها و محیط‌های صنعتی مورد استفاده است، گرچه نمونه‌های تزئینی و دکوراتیو آن نیز موجود و در ساخت و ساز مورد استفاده است. آرملات بر اثر بارها تردد، ترافیک شدید و رفت و آمد اسیب نمی‌بیند. علاوه بر این امکان اجرا در شرایط گوناگون، افزایش مقاومت کاربردی با افزودن پودرهای سخت کننده و تنوع رنگی باعث شده تا آرملات به‌عنوان محصولی پرتقاضا در بازارهای صنعتی و خانگی مطرح باشد. در مطالعه این مطلب با ما همراه شوید.


آرملات چیست و چگونه ساخته می‌شود؟

صنعت ساخت و ساز دنیای بزرگی است و در آن مواد گوناگون و متنوعی وجود دارند. حاصل قرن‌ها تجربه و دانش در تولید و کاربرد مواد و مصالح ساختمانی، امروزه و در دنیای مدرن به‌دست سازندگان و کاربران این تولیدات رسیده است. نتیجه این‌همه نه‌تنها زیبایی و آسایشی است که در اثر استفاده از این ملزومات به‌دست می‌آید، بلکه دوام و صرفه اقتصادی این محصولات نیز به‌ویژه در پروژه‌های بزرگ بسیار مطرح است. کف پوش آرملات از ترکیب بهترین سنگدانه‌های معدنی در اندازه ۵/۰ تا ۱ میلی‌متر با پودرهای سخت کننده‌ ساخته می‌شود. سیمان روان کننده نیز ماده چسباننده در این مورد به‌شمار می‌آید.

در کاربردهای صنعتی مانند پوشش پارکینگ، مترو و کارخانجات چندان تاکیدی در مورد رنگ این ماده وجود نداشته و اغلب از نمونه طوسی آن استفاده می‌شود. اما وجود تنوع رنگی از جمله سبز و زرد نیز، این محصول را برای کاربردهای تزئینی مناسب نموده است. از این موارد بیشتر در کف پوش سالن‌های ورزشی و مکان‌های عمومی استفاده می‌شود. این نوع کف پوش در واقع لایه‌ای بتنی با مقاومت بالاست که در ضخامت ۱ تا ۲ سانتی متری تهیه شده و بر روی لایه بتن تازه قابل اجراست. افزودن مونومرها و پودرهای سخت کننده ویژگی خاصی است که آرملات را از محصولات معمولی متمایز می‌کند. باید توجه داشت که در اصطلاح مهندسی منظور از بتن تازه، بتنی است که بیش از ۱۲ ساعت از کاربرد آن نگذشته باشد و با گذشت این زمان و بیش از آن بتن دیگر تازه محسوب نمی‌شود.

آرملات چیست


از کاربردها و نحوه استفاده از کف پوش آرملات بیشتر بدانیم

آرملات همانگونه که گفته شد نوعی کف پوش مقاوم و محکم است که از ترکیب بتن مقاوم و پودرهای محکم کننده تهیه شده و اغلب در کاربرد صنعتی و به‌عنوان پوشش کف مورد استفاده قرار می‌گیرد. تا پیش از این به نمای ظاهری سالن‌های کارخانجات و مراکز صنعتی اهمیت چندانی داده نمی‌شد. اما با اثبات تاثیر فضای کاری بر روحیه کارکنان و بالا رفتن راندمان کاری، استفاده از مواد رنگین و نماهای خاص و زیبا در پوشش سطوح و کف محیط کار نیز بیشتر از پیش متداول شد.

در یک بازه زمانی نیز گرچه در مواردی از کف‌سازی رنگی بتن در سطوح استفاده می‌شد، اما مقاومت کم این نوع پوشش خیلی زود در هم شکسته شده و نتایج رضایت‌بخشی به دنبال نداشت. اما با ابداع بتن آرملات و آگاهی از مزیت دوام و ضدسایشی این ماده، اجرای پوشش کف از این نوع در سطح وسیع آغاز و اجرا شد.

بیشتر بدانید
بتن پلیمری چیست؟

چرا آرملات تا این حد محبوبیت دارد؟

مقاومت بالا و رنگ‌های زیبا همراه با طراحی و برش هندسی این نوع کف پوش باعث شد تا خیلی زود جای آن در میان اقلام پرمصرف و پرطرفدار صنعتی باز شود. البته لازم به‌ذکر است تنوع رنگی در کف پوش آرملات محدود بوده و به اندازه بتن‌های رنگی کف نیست! اما دوام و ماندگاری این محصول و مقاومت آن در برابر سایش و شکستگی باعث شده تا در فضاهایی با فشار زیاد یا تردد بالا از این محصول استقبال بالایی صورت گیرد.


چگونه با کف پوش آرملات سطوح صاف و صیقلی داشته باشیم؟

عمل کاتر زدن این نوع کف پوش بتنی پس از اجرا و به‌منظور تولید اشکال هندسی زیبا انجام می‌شود. در این پروسه اشکال هندسی منظم و طراحی شده بر روی سطح لایه آرملات اجرا و کاتر زده می‌شوند. ۲۶ روز پس از این مرحله، امکان اجرای ساب سنگ یا سابزنی وجود دارد. این عملیات با لایه‌برداری از سطح بتن، ضمن صاف و یکدست کردن آن هرگونه برآمدگی و فرورفتگی را از سطح بتن‌ریزی شده حذف می‌کند. با اجرای چند مرحله ساب زنی، سطح کف پوش آرملات کاملا صیقلی و براق و در نهایت آینه‌ای می‌شود.

 کف پوش آرملات


آیا کاربرد کف پوش آرملات از نظر اقتصادی مقرون به صرفه است؟

قیمت این نوع کف پوش نسبت به بتن رنگی ۲ برابر است که به قیمت رنگ و مواد مصرفی در آن مربوط می‌شود. اما جالب اینکه به‌دلیل مقاومت و ماندگاری بالای این ماده کاربرد آن در کل به‌صرفه است. به‌ویژه در سطوح پر رفت و آمد و دارای ترافیک و نیز مکان‌هایی که فشار وزن زیادی را تحمل می‌کنند استفاده از آرملات کاملا اقتصادی و به‌صرفه است. این نوع کف پوش به‌زودی تخریب نشده و تا مدت‌ طولانی دوام دارد. هم چنین مصونیت از سایش باعث می‌شود تا نمای ظاهری آن حتی پس از بارها تردد و تحمل فشار بالای وزن نیز آسیب ندیده و تازه و نونوار باقی بماند.


از مزایای کاربردی آرملات چه می‌دانیم؟

استفاده از کف پوش صنعتی به‌خودی خود مفید و کاربردی است. اما هنگامی که صحبت از کاربرد بتن صنعتی و نقش آن در پوشش کف می‌رسد برخی مزایای کاربردی نیز به این پروسه اضافه می‌شود. در این بخش به برخی از این مزایا اشاره می‌کنیم.

  • مقاومت بالا در برابر فشار وزن و تحمل آن
  • عایق آب،‌ انواع مایعات و هرگونه رطوبت
  • مقاومت و نفوذ ناپذیری در برابر مواد شیمیایی
  • عایق در برابر نفت و تولیدات نفتی مانند بنزین و انواع روغن‌ها
  • مقاومت در برابر دماهای بالا تا حد ذوب و انجماد
  • ضد سایش و ضد خش

سخن آخر

برای افراد و موسساتی که قصد انجام پروسه پوشش کف را در سالن‌ها را به منظورهای گوناگون دارند، گزینه‌های مختلفی در دسترس است. اما برای اجرای یک پوشش کف قوی و ماندگار، کمتر ماده‌ای مانند بتن و کف پوش آرملات عمل می‌کند. از مزایای ضد خش و ضد سایش بودن این نوع کف پوش تا مقاومت بالای آن در برابر فشار، وزن، مواد شیمیایی و بسیاری از عوامل فیزیکی و شیمیایی دیگر از آرملات به‌عنوان کف پوش ماده‌ای ساخته که در صنعت و ساخت و ساز مصارف وسیعی دارد. اجرای این نوع کف پوش تخصصی بوده و توسط کارشناسان انجام می‌شود. از نظر صرفه اقتصادی نیز آرملات با توجه به دوام بالای آن محصولی ایده‌آل است.


سوالات رایج
در اصطلاح مهندسی منظور از بتن تازه، بتنی است که بیش از ۱۲ ساعت از کاربرد آن نگذشته باشد و با گذشت این زمان و بیش از آن بتن دیگر تازه محسوب نمی‌شود.
قیمت این نوع کف پوش نسبت به بتن رنگی ۲ برابر است که به قیمت رنگ و مواد مصرفی در آن مربوط می‌شود. اما جالب اینکه به‌دلیل مقاومت و ماندگاری بالای این ماده کاربرد آن در کل به‌صرفه است
نوشتن دیدگاه