تاریخ روز: دوشنبه 10 فروردين 1403
پروژه های عمرانی ایران

پروژه‌ های عمرانی، از مرحله طرح و نقشه تا اجرا و تکمیل همواره جذاب و مورد توجه هستند. این مورد به ویژه برای متخصصین امر و کارشناسانی که دستی در ساخت‌وساز دارند چشمگیرتر است. در این مطلب قصد داریم همراه با شما به بررسی نمونه‌هایی از این پروژه‌ها بپردازیم، که با بیشترین اقبال از سوی ناظران و کاربران روبرو شده‌اند. ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.


آشنایی با مهم‌ترین پروژه‌ های عمرانی ایران

برای علاقمندان به علوم مهندسی و عمرانی در ایران، پروژه‌های بسیاری از جنبه‌های گوناگون در مرکز توجه قرار دارند. از هزینه ساخت، وزن و نوع مصالح مصرفی تا ویژگی‌های طراحی و مختصات سازه‌ای، هر یک از این پروژه‌ها به‌نوعی جلب نظر می‌کنند. این پروژه های عمرانی که در چند دهه اخیر ساخته و به بهره‌برداری رسیده‌اند، هر یک از جهات متعددی شایان توجه بوده و ناظران را به سوی خود جلب نموده‌اند. علاوه بر زیبایی این بناهای عمرانی، وجود امکانات رفاهی و گردشگری نیز بخش دیگری از برنامه‌های پیاده شده در این سازه‌های کم‌نظیر است. موردی که علاوه بر ساکنان و کارکنان این مراکز، نظر گردشگران و سرمایه‌گذاران را نیز جلب نموده است. در ادامه به معرفی چند مورد از این سازه‌های خاص و منحصربه فرد کشورمان می‌پردازیم.


برج میلاد: نماد تهران جدید!

برج تجاری میلاد تهران بی‌شک معروفترین بنای معاصر تهران است. این برج مخابراتی چندمنظوره، با ارتفاع ۴۳۵ متر سومین سازه بلند در خاورمیانه به‌شمار می‌رود. هم‌چنین به‌لحاظ وسعت کاربری راس سازه، در جهان بی‌همتاست! ۱۳ هزار مترمربع زیربنا در راس این سازه که تقریبا از همه جای تهران دیده می‌شود، آن را به تالاری نمادین برای پایتخت تبدیل نموده است. ساخت این بنا از میان ده‌ها طرح برای پروژه های عمرانی پیشنهادی در کلانشهر تهران، در سال ۱۳۷۰ تصویب و در پایان سال ۱۳۷۲ نیز محل احداث آن به انتخاب نهایی رسید.

معروف ترین بناهای  معماری ایران
ساخت این برج پس از ۳ سال مطالعات وسیع و همه‌جانبه سرانجام در دی ماه ۱۳۷۶ با نام یادمان مرکز ارتباطات بین‌الملل آغاز شد، اما طی عملیات به برج میلاد تغییر نام یافت. حاصل این عملیات ساختمانی که طی ۱۱ سال به‌انجام رسید، برجی است که از هر جهت به یکی از بزرگراه‌های تهران می‌رسد. اشراف این بنا بر زیباترین مناطق دیدنی شهر و تجهیز به تاسیسات زیربنایی تنها بخشی از امکانات این مجموعه بزرگ است. برج میلاد به‌عنوان نماد شهری ماندگار، ضمن ایجاد جاذبه‌های گردشگری و جذب وسیع توریست، در بهینه‌سازی پوشش رادیو و تلویزیونی، شبکه‌های بی‌سیم و سیستم‌های هواشناسی نیز نقش شاخصی داشته است. اما در هر حال نقش نمادین این برج، بزرگ‌ترین ویژگی‌ آن به‌شمار می‌آید.

برج بین‌المللی تهران: زیبا، خاص، کاربردی!

نمونه خاص دیگری از پروژه های عمرانی در ایران، برج بین‌المللی تهران است. این بنا به‌عنوان سازه‌ای مسکونی با ارتفاع ۱۶۲ متر و ۵۶ طبقه با طراحی خاص و زیربنای وسیع و سازه‌های متنوع موجود، توسط شرکت بین المللی توسعه ساختمان و با کمک شرکت‌های برتر داخلی و نیز شرکت فرانسوی Setec Batiment ساخته شده است. زیربنای این برج مسکونی در ۲۲۰ هزار مترمربع، با مجموع ۵۷۲ واحد شامل واحدهای آپارتمانی دو، سه و چهار خوابه، آپارتمان سوئیت، آپارتمان پنت هاوس، تریپیلکس و تعدادی واحدهای تجاری در طبقه همکف است.

وجود ۶ لابی لوکس و مبله، ورودی این بنا را بی‌نهایت زیبا و دلنشین کرده است. مقاومت برج بین المللی تهران در مقابل زلزله ۱۰ ریشتری آن را به یکی از مجهزترین پروژه های عمرانی در برابر زلزله تبدیل نموده است. در کنار فن‌آوری‌های بکار رفته در این برج، امکانات رفاهی کم‌نظیر این مجموعه از قبیل سالن‌های ورزشی متنوع و دو زمین تنیس نیز، آن را به برجی مسکونی با امکانات غیرقابل مقایسه با سایر نمونه‌ها تبدیل نموده است. سطح مقطع ۳ پر این ساختمان، با زاویه ۱۲۰ درجه از آن بنایی با نمای منحصربه فرد ساخته است.

شاهکار های معماری ایران

برج سیتی سنتر اصفهان و دیدنی‌های بی‌پایان

برج سیتی سنتر اصفهان، دومین مرکز خرید ایران به‌لحاظ وسعت است. بنایی کم‌نظیر در میان پروژه های عمرانی ایران که با مساحت ۶۵۰ متر مربع و در ۷ طبقه ساخته شده است. وجود ده‌ها هایپر، سالن سینما و فروشگاه، این بنای معماری را به شهرت و رونق رسانده است. این مجموعه تجاری تفریحی بزرگترین مرکز خرید ایران پس از تهران مال محسوب شده و هفتمین مرکز خرید بزرگ جهان نیز به‌شمار می‌آید! جالب‌تر اینکه این برج و منضمات آن، بزرگترین بخش تجاری، گردشگری و فرهنگی کشور است که در یک مجموعه گرد آورده شده است. از ۷ طبقه این پروژه، ۲ طبقه به پارکینگ طبقاتی اختصاص داده شده که ظرفیت ۵۵۰۰ خودرو را دارد و تردد اتومبیل‌ها را در محدوده این بنا و مجموعه تجاری به کنترل درآورده است. طبقات اول و دوم این مجتمع شامل هایپر مارکت‌ها و فروشگاه‌های تجاری و کافی‌شاپ‌هایی است که جهت رفاه حال گردشگران تاسیس شده‌اند. نگارخانه واقع در این طبقه نیز از زیبایی‌های این مجموعه به‌حساب می‌آید.

بزرگ ترین مرکز خرید ایران

در طبقات ۳ و ۴ نیز فضاهایی به سالن همایش، سینما، دانشگاه و سایر بخش‌های خدماتی تعلق دارد. هم‌چنین رستوران، موزه و شهر بازی کودکان نیز در این محل احداث یافته است. در مجموع، این مجتمع تجاری، اداری و مسکونی که در جنوب شهر زیبای اصفهان واقع شده، در مقایسه با بسیاری دیگر از پروژه های عمرانی مشابه توانسته در جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیار موفق عمل کند. رونق تجاری مجتمع‌های واقع در این مرکز بهترین گواه جذابیت آن و عملکرد مثبت و موفق سازندگان و مجریان این طرح است.

مرکز تجارت جهانی تبریز

 مرکز تجارت جهانی تبریز، نخستین مرکز تجارت جهانی ایران در آذربایجان است که در شهرک ولیعصر تبریز واقع شده‌است. ساختمان اصلی این مجموعه در زیر بنای به وسعت 41 هزار متر مربع، به ارتفاع 152 متر با 37 طبقه بلندترین برج تجاری، خدماتی و گردشگری کشور است که در کنار این برج، سه مرکز خرید به صورت روباز و سرپوشیده احداث می‌شود. این برج دارای گنبد 35 متری در چهار طبقه با کاربری علمی–گردشگری و آنتن مخابراتی است.

برج مرکز تجارت جهانی تبریز علاوه بر بخش اداری، شعب بانک ها و دفاتر شرکت های داخلی و خارجی، دارای سالن برگزاری همایش‌های تجاری، استودیو پخش برنامه‌های زنده تلویزیونی و رستوران گردان است. طبقات 26 تا 31 این مجموعه نیز به هتل 5 ستاره اختصاص خواهد یافت. پارکینگ این مجموعه در 5 طبقه، گنجایش3500دستگاه خودرو را خواهد داشت. این برج با استفاده از فناوری‌های نوین لرزه‌گیر و با قابلیت نصب دستگاه‌های جاذب انرژی زلزله در داخل گنبد ساخته شده‌ است. سازه برج اصلی این مرکز از نوع سوپر فریم یا ابرسازه است. ساختمان دارای یک هسته H شکل مرکزی است که نیروهای زلزله را به ابزارهای مکانیکی میراگر انرژی منتقل می‌کند. این ساختمان دارای 32 دستگاه میراگر انرژی زلزله است که در بالای ساختمان و در داخل گنبد نصب می‌گردند. به دلیل وجود این دستگاه‌ها، شدت زلزله در بالای این ساختمان یک دهم شدت زلزله در سطح زمین است. این ساختمان در مقابل بزرگترین زلزله‌های محتمل در تبریز و حتی توکیو مقاوم است. شگفتی های زیادی در مورد این پروژه عمرانی وجود دارد اما برجسته ترین آن این است که مرکز تجارت جهانی تبریز اولین ساختمان پلان آزاد کشور است! افرادی که با این تعریف آشنایی کافی داشته باشند به بزرگی کار انجام شده در ساخت این ساختمان بیشتر واقف خواهند بود.

 پروژه های عمرانی معروف ایران

کلام آخر

طرح، اجرا و توسعه پروژه های عمرانی در ایران از موضوعات حساس و مورد علاقه دست‌ اندرکاران ساخت و ساز و عمران است. جذابیت این رشته علاوه بر جنبه سازندگی آن، در بسیاری موارد به پروژه‌ها و مجتمع‌هایی مربوط می‌شود که نمای شهرها را تغییر داده و آن را دستخوش تحول می‌کنند. نمونه‌هایی که در این مطلب به مرور آنها پرداختیم، موردی شاخص و موفق در این فیلد کاری هستند که به‌خوبی توانسته‌اند رشد و توسعه بناهای شهری را به نمایش بگذارند. بی‌شک موارد فراوان دیگری از پروژه های عمرانی در سطح میهن عزیزمان وجود دارند که معرفی و بیان موقعیت و مختصات هر یک، در نوشتاری به این کوتاهی نمی‌گنجد.

نوشتن دیدگاه