تاریخ روز: دوشنبه 31 فروردين 1403
 درزگیر بتن

از انواع ماستیک و درزگیر بتن برای آب‌بندی استفاده می‌کنند. از ویژگی یک ماستیک خوب می‌توان به این نکته اشاره کرد که پس از کیورینگ خاصیت انعطاف‌پذیری را باز هم حفظ کند. از ماستیک‌ها می‌توان روی سطح‌هایی از جنس چوبی، آلومینیوم، شیشه و سنگ مرمر استفاده کرد، برخی از ساختمان‌سازان از ماستیک به عنوان یک اتصال‌دهنده بهره می‌برند. مثلا می‌توان ترک و شکاف‌های موجود در قسمت‌هایی مانند حمام و دستشویی را که با آب در ارتباط است با ماستیک پر کرد تا از ورود آب و رطوبت به داخل جلوگیری شود. حتی برای متصل کردن پنجره به سازه اصلی نیز از ماستیک استفاده می‌شود. ماستیک باید پس از گذشت 5 سال دوباره جایگزین شود، چون عمر مفید آن بیشتر از این نیست. برای قرار دادن ماستیک روی سطح حتما ابتدا آن قسمت را کاملا خشک و تمیز کنید. از انواع ماستیک می‌توان ماستیک پایه قیری، درزگیر بتنی، ماستیک گرم و پلی یورتان را نام برد. تا انتهای مطلب همراه ما باشید تا با هر یک از انواع ماستیک آشنا شوید.


ماستیک پلی یورتان

این نوع ماستیک بر پایه مواد شیمیایی است و مزیت‌های فراوانی نیز دارد. همان طور که گفتیم یکی از اصلی‌ترین ویژگی‌های ماستیک خاصیت حفظ انعطاف‌پذیری پس از کیورینگ است که پلی یورتان آن را دارد.
علاوه بر این، پلی یورتان فقط برای سطوح بتی ساخته نشده است و روی سطح‌های دیگر نیز استفاده می‌شود. در حقیقت این نوع درزگیر برپایه پلی یورتان کاملا تیکسوتروپ است، به عبارت دیگر وقتی در معرض رطوبت قرار بگیرد خشک می‌شود و به یک ماده الاستیک تبدیل خواهد شد. زمان سخت شدن ماستیک متغیر است، اما به طور کلی بیشتر تحت سه عامل رطوبت، دما و عمق شکاف قرار می‌گیرد.

mastic concrete sealants 001

مشخصات ماستیک پلی یورتان

این مدل با داشتن خاصیت‌های فراوان به یکی از ماستیک‌های محبوب بین پیمانکاران تبدیل شده است. کیفیت بالا در کنار داشتن سطحی صاف و نرم موجب درزگیری کامل سطح‌های بتنی و سطوح مشابه می‌شود. البته سطح نرم و صاف دلیل بر کیفیت پایین کار نخواهد بود، چرا که حالت جامد در داخل آن بهترین شکل انجام می‌شود و مشکلی در کیفیت کار آب‌بندی آن قسمت به وجود نخواهد آمد. اگر در یک سطح از ماستیک پلی یورتان استفاده شود، دیگر نیازی به بتونه و صاف‌کاری نیست. این مدل به دلیل کیفیت بالا در فضاهایی مانند پشت بام و حیاط نیز قابل استفاده است.

از این محصول در فضاهای باز استفاده کنید و دیگر دغدغه‌ای نداشته باشید، چرا که خاصیت آب‌بندی قوی پلی یورتان موجب مقاوم بودن سطح در برابر برف و باران خواهد شد. در بخش‌هایی که دمای فضا خیلی پایین یا بسیار بالا است فقط می‌توان از ماستیک پلی‌یورتان استفاده کرد، به عنوان مثال در بخش‌هایی مانند کانال کولر. اگر از یک نوع دیگر ماستیک برای این فضا استفاده شود، خوردگی روی فلزات رخ می‌دهد. اما با پلی‌یورتان اصلا شاهد چنین مسائلی نخواهید بود. استفاده از این ماستیک به دلیل انعطاف‌پذیری بالا در مکان‌هایی مناسب است که حرکت و لرزش زیادی نیز دارند. اما با وجود تمام این مسائل در فضاهایی که از هر دو جهت طولی و عرضی حرکت زیادی دارند نباید از این نوع استفاده شود. برای این که پلی‌یورتان بهترین سطح عملکردی را از خود نشان دهد، باید یک فشار ثابت روی آن اعمال شود و به صورت یک لایه ضخیم روی سطح ریخته شود.

علت‌های استفاده از ماستیک پلی‌یورتان

  • بستن شکاف‌های باز شده در اثر انبساط
  • بازسازی بتن خراب شده
  • پر کردن شکاف اطراف در، شیشه و مواردی از این قبیل

ماستیک پایه قیری

این مدل بر حسب کیفیت، نوع و عملکردی که دارد در دو حالت گرم و سرد به اجرا در می‌آید. پایه قیری سرد از انواع درزگیر آلاستیک بر پایه بیتومن رابر است. پایه قیری سرد با حالت طبیعی خودش خشک خواهد شد و همچنین مقاومت زیادی در مقابل دمای بالا و شرایط جوی از خود نشان می‌دهد. پایه قیری گرم برای شکاف‌ها و انبساط قابلیت مصرف دارد. در حقیقت درجه حرارت ماستیک تعیین‌کننده نوع قابل استفاده آن است.

پایه قیری سرد

همان طور که گقتیم این ماستیک از نوع درزگیر آلاستیک بر پایه بیتومن است و به طور طبیعی قابلیت خشک شدن دارد. پس از این که روی سطح زده شد مقاومت بسیار زیادی در برابر شرایط جوی هوا مثل گرما، برف و باران از خود نشان می‌دهد. برای تمامی شکاف‌های طولی و عرضی می‌توان از این نوع ماستیک استفاده کرد. علاوه بر این، یکی دیگر از کاربردهای دیگر این نوع ماستیک درزگیری کانال‌هایی است که برای آبرسانی از آن‌ها استفاده می‌شود. برای درزگیری پیاده‌روهای از جنس بتن، پل‌، سقف و آسفالت می‌توان از ماستیک با حالت پایه قیری سرد بهره برد.

mastic concrete sealants 003

مشخصات ماستیک پایه قیری سرد

از مهم‌ترین قابلیت‌هایی که می‌توان برای این نوع ماستیک نام برد، مقاومت زیادی است که در برابر حرارت از خود نشان می‌دهد. در واقع پس از استفاده سرریز نمی‌شود و قابلیت چسبندگی به سطح‌های بتنی، سیمان و فلز آن بی‌نظیر است. این نوع ماستیک می‌تواند در دمایی بین منفی 5 درجه سانتی‌گراد تا مثبت 70 درجه دوام بیاورد و اگر در تماس با رطوبت نیز قرار گیرد هیچ مشکلی برای آن رخ نخواهد داد.

پایه قیری گرم

نوعی درزگیر آلاستیک بر پایه بیتومن که ابتدا تا حدی که کاملا روان شود، آن را گرم می‌کنند سپس برای پوشاندن شکاف‌های اجرایی از آن استفاده خواهند کرد. حداکثر دمای مجاز برای استفاده از ماستیک پایه قیری گرم 190 درجه است و تنها تفاوتی که با ماستیک پایه قیری سرد دارد، توان تحمل و مقاومت آن است. نوع گرم چون در دماهی بالا استفاده می‌شود، در مقایسه با نوع سرد مقاومت بالاتری نیز از خود نشان می‌دهد.

مشخصات ماستیک پایه قیری گرم

این مدل از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است به همین دلیل به سطح‌های مختلفی مثل بتن، چوب و آهن می‌چسبد و علاوه بر این مقاومت آن در برابر شرایط آب‌وهوایی قابل ملاحظه است. قبل از این که محصول را روی سطح مورد نظرتان استفاده کنید، دقت داشته باشید که سطح تمیز و خشک باشد. این نوع ماستیک را ابتدا در ظرف‌های بزرگی می‌ریزند و سپس در یک دمای بین 140 تا 190 درجه حرارت می‌دهند، در حقیقت دمای بالا باعث روان شدن ماستیک می‌شود و می‌توان از آن استفاده کرد. به همین دلیل حتما فراموش نکنید که حداکثر دما 140 درجه سانتی‌گراد باشد و دما نباید از این حد بالاتر برود.


سوالات رایج
استیک بر پایه مواد شیمیایی است و مزیت‌های فراوانی نیز دارد. از اصلی‌ترین ویژگی‌های ماستیک خاصیت حفظ انعطاف‌پذیری پس از کیورینگ است که پلی یورتان آن را دارد.
بستن شکاف‌های باز شده در اثر انبساط، بازسازی بتن خراب شده، پر کردن شکاف اطراف در، شیشه و مواردی از این قبیل
پایه قیری سرد از انواع درزگیر آلاستیک بر پایه بیتومن رابر است. پایه قیری سرد با حالت طبیعی خودش خشک خواهد شد و همچنین مقاومت زیادی در مقابل دمای بالا و شرایط جوی از خود نشان می‌دهد. پایه قیری گرم برای شکاف‌ها و انبساط قابلیت مصرف دارد.
نوشتن دیدگاه