تاریخ روز: پنجشنبه 29 اسفند 1402
تفاوت بتن سنتی با بتن صنعتی

در حال حاضر صنعت ساختمان سازی به یکی از صنایع پیشرفته در سراسر جهان تبدیل شده است که روز به روز به اهمیت آن افزوده می شود. در واقع امروزه شاهد ساختمان هایی متفاوتی هستیم که در اقصی نقاط دنیا طراحی و ساخته می شوند. همان طور که می دانید برای احداث ساختمان ها به مصالح نیاز است. مصالح ساختمان سازی اهمیت زیادی در طول عمر سازه و بنا نهادن آن دارند. هر چقدر که این مصالح از کیفیت بالاتری برخوردار باشند؛ مسلماً سازه ای که ساخته می شود هم طول عمر بالاتری دارد و مستحکم تر است.

مصالح مصرفی هر پروژه عاملی است که پیش از ایجاد و بنا کردن ساختمان مورد بررسی قرار می گیرد. دومین ماده پرمصرف در دنیا در ساخت و ساز بتن است. با توجه به اینکه بتن یکی از مصالح پر مصرف در صنعت ساخت و ساز است، افزایش روز افزون استفاده از آن باعث شده تا در سراسر جهان نگاه ویژه ای به این محصول داشته باشند. در حال حاضر در بیشتر کشورهای جهان از بتن استفاده زیادی می شود و یکی از پرمصرف ‌ترین مصالح مهندسی به شمار می ‌رود؛ چرا که مقاومت خوبی در برابر آب دارد. مقامتی که چوب و فولاد از آن برخوردار نیستند.

مقاومت بتن در محیط های صنعتی و طبیعی دلیل خوبی است تا انتخاب بسیاری از سازندگان در مکان های مختلف با شرایط متفاوت باشد. در این مطلب قصد داریم بتن سنتی و صنعتی را به شما معرفی کنیم، با ما همراه باشید.

بیشتر بدانید
سفت کننده سیمان

مواد تشکیل دهنده بتن صنعتی و سنتی 

بتن خواص و ویژگی هایی جالبی دارد. در واقع بتن را می توان این گونه تعریف کرد: ماده ای ترکیب شده از یک چسبنده که دانه ها و ذرات سنگی در آن قرار می گیرند. هر چند در حال حاضر بتن با سیمان هیدرولیکی که از اختلاط سیمان با آب به وجود می آید تولید می شود، اما اجزای تشکیل دهنده اصلی آن سنگدانه ها، ملات و همین طور سیمان است.

سنگدانه ها در بتن تقریباً بیشترین حجم را در بر می ‌گیرند. ملات سیمان و آب هم مابقی حجم بتن مورد نظر آن ها را در بر می گیرد. سنگدانه ها تقسیم بندی متفاوتی در ترکیبات بتن دارند. سنگدانه ها با حجم کم معمولاً در طراحی و ساخت بتن سبک به کار می روند. از طرفی سنگدانه هایی که حجم بالا دارند یا دانه های آن ها سنگین است برای ساخت بتن های سنگین استفاده می شوند و سنگدانه های معمولی در طراحی و ساخت بتن های معمولی به کار گرفته می رود.

بتن صنعتی و سنتی

ماده بعدی که در ساخت بتن استفاده می شود سیمان است. سیمان پرتلند از مخلوط و آسیاب کردن سنگ آهک و خاک رس ایجاد می شود و همین طور در گرمای زیر ۱۲۰۰ درجه سانتیگراد آهک با سیلیس و رس ترکیب می گردد و در دمای بالاتر از آن روند دانه‌ ها داغ شده و به همدیگر می چسبند و پس از سرد کردن و آسیاب کردن آن ها با کمی سنگ گچ، سیمان را تولید می‌کنند. آب ماده دیگری است که در ساخت بتن به کار می رود کیفیت آب در بتن خیلی اهمیت دارد. اگر ناخالصی‌ های موجود در آن زیاد باشد کیفیت بتن را کم‌ می کند. آب در جنبه های مختلف بتن و ترکیبات آن ها تاثیر خیلی زیادی می گذارد که اگر ساختار انواع دقیق بتن ها را بررسی کنید هر کدام از آن ها را متوجه خواهید شد. برای اطلاع از قیمت سیمان با کارشناسان شهر بتن در تماس باشید . 


تفاوت های بتن صنعتی و سنتی در چیست؟

کاربرد گوناگون بتن ها باعث شده تا مدل های مختلفی از آن ترکیب و استفاده شد. بتن سنتی و بتن صنعی دو نوع از انواع بتن هستند که در ساخت سازه ها از آنها استفاده بسیاری می شود. اما پیش از آنکه به تفاوت این دو نوع بتن بپردازیم، باید با سیمان و مواد تشکیل دهنده آن آشنا می شدیم، چرا که اساس تفاوت این دو بتن در نوع سیمان است. در مورد بتن های سنتی می توان گفت که بتن های سنتی، همان بتن های قدیمی هستند که از حدود ۷۰ سال پیش مورد استفاده قرار می‌گرفتند و تغییر چندانی نکرده اند. به عبارت دیگر ساختمان آن ها از همان آب، سیمان و سنگدانه تشکیل شده است و به طور سنتی هم این مخلوط را در خودش دارد، اما در بعضی از پروژه ها بتن نسبتاً طول عمر کمتری داشت و صنعت ساختمان سازی نیاز به مخلوطی از بتن داشت که بتواند مقاومت بیشتری داشته باشد.

industrial concrete 002

همین احساس نیاز تغییراتی را در بتن ایجاد کرد تا سازه و بناها از مقاومت و طول عمر بیشتری نسبت به قبل برخوردار شوند. از این رو بتن‌ های ساخته شد که بعدتر ها به نام بتن صنعتی شناخته شد. در بتن صنعتی نسبت به بتن معمولی و سنتی ترکیبات شیمیایی و افزودنی های اضافه می شود تا بتواند مستحکم تر بوده و مقاومت آن در برابر شرایط بیرونی بیشتر باشد.

علاوه بر نکاتی که گفته شده، بتن صنعتی و سنتی تفاوت های دیگری هم دارند. در بتن سنتی هیچ ماده افزودنی به کار گرفته نمی شود و این بزرگترین تفاوت آن با بتن صنعتی است. از طرفی در مورد حجم بتن صنعتی و سنتی نیز باید به این موضوع اشاره کرد که در برخی از فضا های داخلی ساختمان ممکن است به بتن هایی نیاز باشد که حجم کمتری را اشغال کنند تا ترکیبی که نیاز بود به صورت ایده ‌آل انجام شود؛ در همین راستا بتن صنعتی نسبت به بتن سنتی حجم کمتری را می گیرد و به همین دلیل از آن در فضای داخلی ساختمان بیشتر استفاده می شود.

نوشتن دیدگاه