تاریخ روز: چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403
مزایای استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن

نخاله های ساختمانی بازیافتی جزء اصلی جریان زباله های جامد هستند که درصد قابل توجهی از کل زباله های جامد در سطح کشور را شامل می شود. صرف نظر از اینکه یک شرکت ساختمانی مشغول تخریب، بازسازی و یا حتی ساخت و ساز جدید است، خلاص شدن از شر آوار باقی مانده یک نیاز دائمی تا پایان پروژه خواهد بود. همان طور که می دانید دفع هرگونه نخاله های ساختمانی می تواند مشکل ساز باشد و یکی از سخت ترین کارهای حذف آوار در محل ساخت و ساز است. بردن آوار و دفن زباله های ساختمانی کاری بسیار سخت و پرهزینه است. این امر همواره برای مسئولین مربوطه بسیار مهم بوده است.

امکان استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی

استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن یک گزینه بسیار کارآمد و سودمند است. آنچه اهمیت دارد نحوه محقق ساختن این امر است که خوشبختانه شرکت های متخصصی از مزایای استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن آگاه بوده و این فرایند را به بهترین روش ممکن انجام می دهند.

واگذاری این نوع کارها به یک شرکت شخص ثالث قابل اعتماد یک رویکرد استراتژیک است که علاوه بر مزایای اقتصادی، لجستیکی و کارایی برون سپاری دفع نخاله های ساختمانی، دارای مزایای زیست محیطی نیز می باشد. در ادامه با برخی مزایای مهم و استفاده های رایج از بتن های بازیافتی آشنا خواهیم شد.

امکان استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی

مزایای استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن

هنگامی که ساختمانی تخریب یا بازسازی می شود ساخت بتن بازیافتی یک روش رایج برای استفاده از آوار است. بتن به طور معمول برای دفع به محل دفن زباله منتقل می شد اما بازیافت آن مزایای متعددی دارد که آن را به گزینه ای جذاب در برابر محیط زیست و کاهش هزینه های ساخت و ساز تبدیل کرده است. بتن بازیافتی نه تنها به کاهش هزینه های ساخت و ساز جدید کمک می کند بلکه تأثیر قابل توجهی بر محیط زیست نیز دارد.

برخی از مزایای آن عبارتند از:

  • جلوگیری از دفن نخاله های ساختمانی باعث صرفه جویی در فضای دفن زباله می شود.
  • استفاده از بتن بازیافتی با کاهش نیاز به استخراج شن، آب، زغال سنگ، نفت و گاز می تواند منابع طبیعی را حفظ کند.
  • استفاده از بتن بازیافتی به عنوان مواد اولیه برای جاده ها، آلودگی ناشی از حمل و نقل مواد را کاهش می دهد.
  • بازیافت نخاله های ساختمانی و تبدیل آن ها به بتن می تواند فرصت های شغلی بیشتری ایجاد کند.
  • ساخت بتن بازیافتی هزینه خرید مواد اولیه و حمل آوار به محل های دفن را کاهش می دهد.
  • استفاده از بتن بازیافتی دارای منافع اقتصادی برای هر کشور به خصوص ایران خواهد بود. زیرا با توجه به تحریم های موجود بر اقتصاد ایران و افزایش هزینه ها بازیافت انواع نخاله های ساختمانی به ویژه مصالح گران قیمتی چون سیمان، سنگ دانه ها و غیره روشی بسیار مناسب و مقرون به صرفه خواهد بود. با این کار منابع طبیعی حفظ شده و امکان صادرات نیز وجود خواهد داشت.

رایج ترین مصارف نخاله های ساختمانی بازیافتی برای ساخت بتن

استفاده از بتن بازیافتی در سنگدانه های بتنی

بتن های بازیافتی خرد شده در صورتی که عاری از آلودگی باشند، می توانند به عنوان سنگدانه خشک برای بتن جدید استفاده گردند. برای مثال دپارتمان حمل و نقل کالیفرنیا (Caltrans) اجازه استفاده از سنگدانه بتنی بازیافتی را برای کاربردهای خاص می دهد. شهر سان فرانسیسکو استفاده از بتن بازیافتی را به عنوان بتن سنگدانه برای استفاده در برخی منطقه ها، ناودان ها، پیاده روها و غیره تصویب کرده است.

استفاده از بتن بازیافتی در راه سازی

قطعات کوچکتر بتن به طور منظم به عنوان شن برای پروژه های جدید راه سازی استفاده می شود. سنگریزه زیر پایه به عنوان پایین ترین لایه در یک جاده استفاده می گردد که بتن یا آسفالت روی آن ریخته می شود. علاوه بر این می توان روسازی های بتنی را در محل خود شکسته و به عنوان یک لایه پایه برای روکش آسفالت از طریق روشی به نام روبلیزاسیون استفاده کرد.

استفاده از بتن بازیافتی برای ساخت ریپ رپ

استفاده از قطعات بزرگتر از بتن خرد شده یک روش موثر و مناسب برای کنترل فرسایش رودخانه ها است. این مواد را می توان در امتداد خط ساحلی، در اطراف لوله خندق و در محوطه سازی ها مشاهده کرد. به طور معمول مواد معمولاً به قطعات بین 10 تا 18 اینچ تقسیم می شوند.

استفاده از بتن بازیافتی برای ساخت و ساز گابیون

گابیون های سیمی یا قفس ها را می توان با بتن خرد شده پر کرد و سپس روی هم چید و دیوارهای حائل اقتصادی ایجاد کرد. از این گابیون ها می توان برای حفاظت از خاکریزها یا سایر سازه ها نیز استفاده کرد. در چنین مواردی حتی از اندازه های بزرگتر بتن خرد شده و بازیافت شده می توان استفاده کرد. این گابیون ها به دلیل وزن و چگالی مناسب، عملکرد خوبی دارند.

استفاده از بتن بازیافتی برای ساخت و ساز گابیون

استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن برای محصولات محوطه سازی

با استفاده از تأسیسات سنگ شکن خاص، مواد با درجه بندی خوب و زیبایی برای استفاده به عنوان جایگزین سنگ محوطه یا سنگدانه تولید می شوند. برخی از انواع بتن مورد استفاده همچنین می توانند برای ساخت نیمکت، دیوارهای باغ، صخره ها، تخت های بلند، پایه های تراس و همچنین مسیرها و حیاط ها استفاده شوند.

نخاله های ساختمانی جزء پسماندهای عادی طبقه بندی می شوند اما وجود برخی رنگ ها، رزین ها، چسب ها و انواع مواد دیگر برای محیط زیست خطرناک هستند. از طرفی استفاده از نخاله های ساختمانی بازیافتی در ساخت بتن دارای مزایای بسیاری است.

این کار باعث جلوگیری از دفن زباله ها و در نتیجه حفظ محیط زیست می شود. همچنین با کاهش نیاز به استخراج شن، آب، زغال سنگ، نفت و گاز می تواند منابع طبیعی را حفظ کند. هزینه ها را کاهش می دهد. بتن های بازیافتی دارای مصارف رایجی از جمله ساخت سنگدانه های بتنی، گابیون، راه سازی و غیره هستند. با کمبود منابع سنگدانه با کیفیت بالا در بسیاری از مناطق همراه با افزایش فشار برای هدایت مواد مانند بتن از محل دفن زباله های شلوغ، به نظر می رسد که استفاده از بتن های بازیافتی در سال های آینده همچنان اهمیت خواهد داشت.

 

نوشتن دیدگاه