تاریخ روز: پنجشنبه 29 اسفند 1402
بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی

بلوک ها دسته ای از مصالح ساختمانی هستند که امروزه در پروژه های ساختمانی و عمرانی گوناگونی مورد استفاده قرار می گیرند. ماده اولیه برای ساخت بلوک ها بتن است و این بلوک های بتنی سال های سال است که به دلیل مزایایی که دارند، کاربرد گسترده ای پیدا کرده اند. بتن های سبک نیز نوع جدیدتری از بتن ها هستند که در سال های اخیر روی کار آمده اند با متدهای جدید علمی و پس از انجام تست های مختلف استاندارد های لازم را کسب کرده و به تولید انبوه رسیده اند. این نوع از بلوک سبک انواع مختلفی دارد و به شیوه های متفاوتی ساخته می شوند. در این مطلب قرار است به توضیحاتی در مورد بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی بپردازیم و این محصولات کاربردی را به شکلی جامع معرفی کنیم.


بتن های سبک

به طور کلی بتن های سبک به بتن هایی با وزن کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب اطلاق می شود. این بتن ها با توجه به کاربردی که در ساختمان ها دارند ممکن است وزن متفاوتی نیز داشته باشند، اما به طور کلی این وزن در حیطه کمتر از ۱۰۰۰ کیلوگرم بر متر مربع خواهد بود. یکی از مهم ترین مزایای این بتن ها آنها وزن کم آنهاست؛ چرا که در بتن های معمولی این وزن به بیش از ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب نیز خواهد رسید.

بتن های سبک از کاربردهای متفاوتی در ساخت و ساز برخوردارند؛ به عنوان مثال در پی ریزی انواع دیوارها اعم از دیوارهای حفره دار، دیوارهای جدا کننده یا دیوارهای یکدست از این نوع بتن به وفور استفاده می شود. بتن های سبک گازی نیز یکی از انواع بتن های سبک هستند که در تولید بلوک های دیواری از آنها استفاده می شود.

بتن سبک گازی در بلوک های دیواری

بتن های سبک گازی که به اختصار به نام AAC نیز نامیده می شوند، یک نوع بتن سبک با تخلخل زیاد هستند که در ساخت آنها از ماسه، سیمان، پودر آلومینیوم و سایر مواد شیمیایی استفاده می شود. خاکستر بادی یا فلای اش نیز از دیگر موادی است که برای تولید بتن سبک می توان آن را جایگزین ماسه کرد. بتن هوادار اتوکلاو نیز نوع خاصی از بتن سبک و متخلخل است که ساخته شده از سیلیس، آهک و سیمان است.


روش های تولید بتن سبک گازی

برای ساخت بتن سبک گازی روش های مختلفی وجود دارد؛ با این حال از میان این انواع عمدتا از سه روش بیشتر استفاده می گردد. این سه روش عبارتند از:

  • جایگزین کردن سنگدانه های معمولی با سنگدانه های سبک
  • استفاده از گاز داخل بتن
  • حذف ریز دانه ها از بتن و ایجاد بتن سبک با تخلخل بالا

بتن های سبک گازی که در ساخت بلوک های دیواری از آنها استفاده می شود نیز خود به انواع کفی، اسفنجی و بتن هوادار اتوکلاو تقسیم می شوند. در ایران بتن هوادار اتوکلاو به نام بتن سبک گازی معروف شده است. این بتن از ترکیب میزان معینی از پودر آلومینیوم، سیمان، آهک، ماسه سیلیسی و آب به دست می آید.

برای ساخت این بتن در مرحله اول در ترکیب سیمان، پودر سیلیس و آهک تخلخل ایجاد شده و در مرحله بعد توسط فرآیند اتوکلاو، بتن به عمل آورده می شود. طی این پروسه مواد چسبنده نظیر آهک و سیمان با سیلیس موجود در بستر واکنش نشان داده و ماده ای به نام سیلیکات کلسیم هیدرات حاصل این واکنش است.

ساختار متخلخل بتن سبک گازی نیز به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی آهک آزاد و دیگر مواد موجود در ترکیب مانند سیمان و پودر آلومینیوم ایجاد می شود. محصول نهایی به دست آمده یک بتن متخلخل است که جرم کمتر و حجم زیادتری نسبت به دیگر انواع بتن دارد؛ با این حال میزان مقاومت یکسان خواهد بود.

فرآیند اتوکلاو در ساخت بتن های سبک گازی بسیار اهمیت دارد و بلوک هایی که طی این فرآیند تولید می شوند، نسبت به دیگر انواع بتن سبک اغلب گران تر هستند. بلوک هایی که بدون این فرآیند تولید می شوند NAAC نام دارند و برای عمل آوری بتن آنها از حرارت واکنش های شیمیایی مصالح موجود در آنها استفاده می شود و به این ترتیب کیفیت یکسان اما هزینه تولید پایین تری دارند.


مزایای بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی

بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی در مقایسه با دیگر بلوک ها مزایای بسیاری دارند و به همین دلیل است که در صنعت ساختمان سازی مورد توجه قرار گرفته اند. این نوع از بتن ها در برابر آتش سوزی مقاوم هستند و از آنها به عنوان عایق حرارتی و صوتی نیز استفاده می شود. همچنین مقاومت فشاری، جذب آب کم، قابلیت برشکاری ساده و تسهیل در دیوارچینی از دیگر مزایای این بلوک ها بر شمرده می شوند.

به دلیل مقاومت زیاد این بلوک ها در مقابل آتش، به منظور حفظ استحکام ممکن است از برخی مواد تقویت کننده نظیر چسب نیز در ترکیبات آنها استفاده شود. یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی قابل بازیافت بودن آنها است و به این ترتیب در بازسازی ها و تقویت ساختمان ها می توان تا حدود زیادی در هزینه ها صرفه جویی کرد.


مهم ترین کاربردهای بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی

این نوع بتن وزن بسیار کم و مقاومت متوسطی دارد؛ بنابراین معقولانه است که در اجزاء غیر سازه ای ساختمان ها مورد استفاده قرار بگیرد. این بلوک ها در ساختمان های یک طبقه یا غیر مرتفع، در ساخت دیوارهای جدا کننده و ساختمان هایی که نوع کاربری آنها معمولی است کاربرد دارند. به دلیل عایق بودن در برابر رطوبت این بلوک ها در دیوارهای محیط های مرطوب مانند حمام، سرویس بهداشتی و آشپزخانه کاربرد قابل قبولی دارند.

این بلوک های می توانند فشار باد را تا حدود زیادی تحمل کنند و استحکام قابل قبولی دارند و به کاهش جرم کلی ساختمان کمک می کنند. بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی در دیوارهای غیر باربر داخلی و خارجی قابل استفاده هستند. پایین تر بودن وزن بلوک سبک به این معنا است که عایق حرارتی بهتری هستند و استفاده از آنها باعث کاهش اتلاف انرژی در ساختمان ها خواهد شد.

لازم به ذکر است بلوک های دیواری ساخته شده با بتن سبک گازی در ایران باید طبق استانداردها و ضوابط خاصی تولید شوند تا مقاومت و استحکام کافی را داشته باشند. طبق لیست استاندارد ملی ایران، استانداردهایی به شماره ۸۵۹۲، ۸۵۹۴، ۸۵۹۵ و ۸۵۹۶ باید در تولید بتن های سبک رعایت شوند. می توانید صفحه استانداردهای بتن را نیز مطالعه نمایید.

نوشتن دیدگاه