تاریخ روز: شنبه 9 ارديبهشت 1403
چسب بتن آب بندی

چسب بتن یکی از افزودنی‌هایی است که در صنعت بتن اهمیت بسیار زیادی دارد. از این چسب می‌توان برای ترمیم بافت قدیمی بتن، آب بندی، جلوگیری از ترک، افزایش مقاومت بتن و تقویت خواص شیمیایی و فیزیکی آن استفاده کرد.
همانطور که می‌دانید بتن یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی است و در ساخت هر سازه‌ای استفاده می‌شود. برای این که بتوان از بتن استفاده کرد لازم است بتن با موادی مخلوط شود تا استحکام آن افزایش پیدا کند و همچنین در برابر آب نیز مقاوم پیدا کند.
چسب بتن آب بندی از مواردی است که با بتن مخلوط می‌شود و این ویژگی‌ها را در آن به وجود می‌آورد. بتن از سیمان و آب و سایر مواد تشکیل شده است. سیمان هیچ ماده اتصال دهنده‌ای در خود ندارد که باعث چسبندگی بتن شود. هنگامی که بخواهید یک لایه بتن تازه روی بتن‌های قدیمی بکشید، دو لایه مجزا ایجاد می‌شود که هیچ پیوندی با هم ندارند.
برای این که بتوانید این دو لایه را به یکدیگر بچسبانید باید از چسب بتن آب بندی استفاده کنید. استفاده از این چسب بتنی باعث می‌شود که لایه‌های مختلف بتن مانند یک واحد عمل کنند. در نتیجه مقاومت و عملکرد سازه افزایش می‌یابد.

چسب بتن آب بندی

چسب بتن آب بندی چیست؟

چسب بتن آب بندی شیری رنگ است و حالت مایع دارد. وقتی این چسب را با ملات بتن مخلوط می‌کنند رنگ خود را از دست می‌دهد و رنگ بتن را به خود می‌گیرد. این چسب باعث می‌شود که بتن در مقابل نور، آتش، حریق، رطوبت، گرما، سرما، ضربه و شرایط گوناگون دیگر مقاومت پیدا کند.
چسب بتن آب بندی مایع غلیظی است که حالت امولسیونی دارد. در واقع می‌توان گفت چسب آب بندی محلول کلوئیدی است و از پلیمرهای مختلف تشکیل می‌شود که در آب هستند. این چسب‌ها می‌توانند مقاومت بتن در برابر کشش، خم شدن و دوام آن را افزایش دهند.
از چسب بتن آب بندی بیشتر در مواردی استفاده می‌شود که بخواهید کار تعمیراتی انجام دهید. ترکیب این چسب با ملات بتن باعث می‌شود که مخلوطی همگن به وجود آید که از تراوش آب جلوگیری می‌کند.

همچنین این مخلوط اجازه نمی‌دهد دانه‌های ریز و درشت از یکدیگر جدا شوند. در نتیجه چسبندگی بتن جدید و ملات زیر آن افزایش می‌یابد.

کاربرد چسب بتن آب بندی

از چسب بتن آب بندی در موارد زیادی استفاده می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • از چسب بتن در ساخت استخر استفاده می‌شود.
  • در ساخت فونداسیون کاربرد دارد.
  • ساخت سر ستون
  • برای ضد آب کردن کاشی‌های پودری، خمیری و همچنین سنگ‌های آنتیک در سرویس‌های بهداشتی کاربردی است.
  • از چسب بتن آب بندی در ملات‌های ساختمانی استفاده می‌کنند.
  • برای ساخت آب‌نما و نماهای باران‌گیر نیز کاربرد دارد.
  • در ساخت انواع سقف مانند سقف آجری، سیمانی، ایرانیت سیمانی، سفالی و غیره استفاده می‌شود.
  • از این چسب می‌توان برای چاله آسانسور نیز استفاده کرد.
  • در ساخت و آب بندی انواع جدل، بلوک، موزائیک و سازه‌هایی کاربرد دارد که در تماس مستقیم با آب هستند.
  • این چسب یکی از بهترین جایگزین‌های مواد نفتی، ایزوگام، قیر و گونی و سایر پوشش‌هایی است که در قدیم استفاده می‌شدند.
  • از دیگر کاربردهای چسب بتن می‌توان به ساخت سازه‌هایی اشاره کرد که در معرض نور مستقیم خورشید و اشعه UV هستند.

کاربرد چسب بتن آب بندی

نحوه استفاده از چسب بتن آب بندی

برای استفاده از چسب بتن آب بندی ابتدا باید سطح بتن قدیمی را تمیز کنید. این سطح باید به نحوی تمیز شود که روی آن ذرات گردوغبار و چربی وجود نداشته باشد. برای این که چسب بتن آب بندی به خوبی عمل کند لازم است تا سطح بتن نیز کاملا خشک شود.
چسب بتن آب بندی را می‌توان به روش‌های زیر استفاده کرد.

  • استفاده از روش افزودن به مخلوط
  • استفاده از روش دوغابی

روش افزودن به مخلوط

در روش افزودن به مخلوط از چسب بتن آب بندی برای تولید بتن‌های ضد آب استفاده می‌کنند. روش ساخت این مخلوط به شکل زیر است.

  • برای ساخت ملات آب بند با توجه به میزان چسبندگی و آب بندی که برای ملات در نظر دارید، چسب بتن آب بندی را به نسبت‌های 1 به 3 یا 1 به 4 با آب مخلوط کنید. سپس این مخلوط رقیق شده به اجزای سازنده ملات یا بتن اضافه شود. مخلوط باید به اندازه‌ای باشد که به مقدار کار پذیری لازم برسد.
    ملاتی را که تولید شده است، می‌توانید به ضخامت حداقل 10 میلی‌متر روی سطح کار خود بریزید. از این ملات می‌توانید برای چسباندن سرامیک یا کاشی نیز استفاده کنید.
  • برای ساخت چسب بتن آب بند با توجه به میزان چسبندگی، اختلاط و نوع دانه‌بندی ملات یا بتن می‌توانید چسب بتن آب بند را به میزان 10 تا 40 درصد جایگزین آب کنید. سپس آن را روی اجزای تشکیل دهنده بتن خشک بریزید و مخلوط کنید.
  • می‌توانید در صورتی که دانه‌ها ریز بودند از مقدار چسب کمتر و در صورتی که دانه‌ها درشت‌تر بودند از مقدار چسب بیشتری استفاده کرد.

چسب بتن آب بندی

روش دوغابی

در روش دوغابی برای چسباندن لایه‌های بتنی جدید به لایه‌های قدیمی از چسب بتن آب بندی استفاده می‌کنند.
در این روش ابتدا باید سطح مورد نظر با آب شیرین اشباع شود. بعد از اشباع شدن سطح بتن، دوغاب چسب آب بندی را به ضخامت 1 تا 2 میلی‌متر روی سطوح می‌ریزیم و تا قبل از سفت شدن دوغاب، عملیات بتن‌ریزی را شروع می‌کنیم.

چسب بتن اپوکسی

چسب بتن اپوکسی یکی از انواع مختلف چسب بتن است که مقاومت و چسبندگی بسیار بالایی دارد. از این چسب برای آب بندی بتن، مقاوم کردن سازه‌ها و ترمیم آن‌ها استفاده می‌کنند.
این چسب نه تنها برای اتصال لایه‌های بتنی بلکه برای اتصال لایه‌های فولادی نیز کاربرد دارد. از چسب بتن اپکسی می‌توان برای ترمیم یا تعمیر سطوح زیر کار بتن استفاده کرد. همچنین این چسب برای اتصال بتن جدید به لایه‌های قدیمی آن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
چسب بتن اپوکسی علاوه بر موارد گفته شده در بالا باعث می‌شود که سطوح ساختمانی در برابر آب و سایر عوامل محیطی نفوذ ناپذیر شوند.

ویژگی های چسب بتن اپوکسی

از ویژگی‌های چسب بتن اپوکسی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • افزایش چسبندگی بتن به میزان 4 برابر
  • باعث افزایش خاصیت الاستیسیته می‌شود.
  • اثر انقباض و جمع‌ شدگی را کاهش می‌دهد.
  • بتن را در برابر عوامل محیطی غیر قابل نفوذ می‌کند.

سوالات رایج
چسب بتن آب بندی شیری رنگ است و حالت مایع دارد. وقتی این چسب را با ملات بتن مخلوط می‌کنند رنگ خود را از دست می‌دهد و رنگ بتن را به خود می‌گیرد.
چسب بتن آب بندی را می‌توان به روش‌های زیر استفاده کرد: استفاده از روش افزودن به مخلوط، استفاده از روش دوغابی
افزایش چسبندگی بتن به میزان 4 برابر، باعث افزایش خاصیت الاستیسیته می‌شود، اثر انقباض و جمع‌ شدگی را کاهش می‌دهد، بتن را در برابر عوامل محیطی غیر قابل نفوذ می‌کند.
نوشتن دیدگاه