تاریخ روز: دوشنبه 10 فروردين 1403
گچ سیوا

گچ سیوا و کاربردهای آن بخشی از صنعت بزرگ مصالح ساختمانی را تشکیل می‌دهد. هر یک از این مصالح شیوه کاربرد و شرایط خاصی برای تهیه و استفاده دارند که در حوزه کاری و تخصصی اهل فن و کارشناسان رشته‌های عمران و ساختمان می‌گنجد. در این مطلب به‌طور اختصاصی به مشخصات این نوع گچ و مهم‌ترین مزایای آن می‌پردازیم. هم‌چنین به عواملی که این پلیمر را در زمره مصالح ساختمانی مرغوب و صادراتی قرار داده نیز اشاره‌ای خواهیم داشت.


گچ سیوا چیست؟

گچ به ‌عنوان یکی از عناصر کاربردی ساختمان‌سازی، در موارد گوناگون از پوشش زیرکار تا سفیدکاری و نازک‌کاری ساختمان، استفاده‌های فراوانی دارد. نرمی این گچ، درجه پالایش آن و نیز ضریب مقاومتی که در برابر صدا و حرارت از خود نشان مي دهد، از جمله عوامل موثر در راندمان و نتیجه نهایی کار هستند. گچ سیوا فراورده‌ای پلیمری است که از ترکیب گچ میکرونیزه با مواد مشخصی تهیه شده و برای پوشش سطوح و سفت‌کاری بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد. سطوح مورد نظر پس از سفیدکاری با این نوع خاص از گچ، جهت انجام عملیات روکاری با انواع رنگ‌های روغنی و پلاستیک، کاغذ دیواری، بلکا و پنل‌های پوششی دیوار آمادگی خواهند داشت. اما کدام خواص باعث شده تا بتوان این پلیمر دستی را در حوزه‌ای چنین وسیع و متنوع به‌کار گرفت. با ما همراه باشید تا در ادامه مطب به این موضوع بپردازیم.

گچ سیوا


خواص و ویژگی های گچ سیوا 

برای کسانی که با مصالح ساختمانی پلیمری دستی سروکار دارند، سیوا واژه آشنایی است. نوعی گچ بسیار نرم و سبک که با دارا بودن خواص عایق صوت و حرارت، در بخش زیرکار و سفیدکاری ساختمان کاربردهای فراوانی دارد. زمان بالای گیرش و مقاومت در برابر نفوذ رطوبت باعث شده کمترین میزان ترک در استفاده از این نوع گچ به مزیتی کاربردی تبدیل شود. رعایت نکاتی نظیر تمیزی سطوح و ترکیب با آب گرم در کاربرد این ماده، همراه با مراعات زمان‌بندی لازم برای خشک شدن سطوح در استفاده از این نوع گچ الزامیست.

۸ ویژگی‌ این فراورده پلیمری را می‌توان به این شرح بیان کرد:

  • وزن مخصوص کم: این نوع گچ بسیار سبک بوده و چگالی به‌مراتب کمتری از انواع گچ‌ را داراست.
  • مصونیت از ترک: ترک برداشتن دیوارها و سطوح گچی بعد از خشک شدن، مشکلی است که بسیاری از استادان گچکار با آن روبرو هستند. در این مورد، بالا بودن زمان گیرایش و مقاومت در برابر حرارت به خشک شدن تدریجی منتهی شده و از ترک خوردن گچ سیوا پیشگیری می‌کند.
  • قابلیت اجرا در شرایط آب و هوایی گوناگون: ایران سرزمینی بزرگ با اقلیم‌های متنوع است. مناطق مختلف کشور از نظر دما، رطوبت و سایر مشخصات آب و هوایی با یکدیگر بسیار متفاوتند. هم‌چنین با طرح موضوع صادرات، نیاز به مصالحی است که در همه این شرایط کاربردی باشد. این گچ پلیمری چنین شرایطی را داراست.
  • عایق قوی رطوبت، صدا و حرارت: این نوع گچ با دارا بودن ضریب انتقالی پایین در فضاهای نیازمند به عایق‌کاری بسیار مفید است.
  • ویژگی فصلی: این گچ را می‌توان بدون ترس از ترک برداشتن در فصول سرد سال مورد استفاده قرار داد. خاصیتی که انواع دیگر اغلب فاقد آن هستند.
  • زمان گیرایی اولیه و ثانویه بالا نسبت به سایر نمونه‌های گچ: زمان گیرایش بالای این ماده در مرحله اول حدود ۵/۱ ساعت و در مرحله دوم به ۲ تا ۵/۲ ساعت می‌رسد. مزیتی که استفاده از این نوع گچ را آسان‌تر کرده و سهولت کاربرد آن را در گچبری و ظریف‌کاری بیشتر می‌کند.
  • قابلیت اجرا روی سطوح گوناگون: چسبندگی این متریال بنایی، امکان کاربرد آن را بر روی سطوح گوناگون از جمله فوم و سیمان نیز فراهم می‌آورد.
  • درجه سفیدی، خلوص و مش بالا: این نوع گچ تا ۹۷٪ خلوص داشته و بالاتر از ۸۵٪ سفید دارد. این دو مورد کاربرد آن را در تزئینات ساختمانی نظیر گچبری با کیفیت بالای کار همراه نموده است.


طرز تهیه و نگهداری از گچ سیوا

میکرونیزه نام نوعی گچ با کیفیت بالا و دانه‌های بسیار ریز است که از صنعت تا پزشکی و هنر، کاربردهای فراوانی دارد. همه کسانی که با شکسته‌بندی استخوان، مجسمه‌سازی و صنایع ظریف هنری دیگر در این زمینه سروکار دارند از مصارف متعدد این نوع گچ مطلعند. از ترکیب گچ میکرونیزه خروجی از دستگاه سپراتور و برخی مواد خشک دیگر با نسبت‌های حساب شده و مشخص، گچ سیوا به‌دست می‌آید. پرلیت از جمله این مواد است که ویژگی‌های عایق این ماده را به‌وجود می‌آورد. هم‌چنین با تغییر نسبت‌های این ترکیبات، مدت زمان گیرایش گچ نیز تنظیم و طولانی‌تر می‌شود. از ویژگی‌های این نوع گچ، مدت زمان نسبتا کوتاه نگهداری (تا حداکثر ۲ ماه) و شرایط خاص انبارداری آن است. به نحوی که از تراکم و قرار گرفتن کیسه‌های زیاد حاوی این ماده روی هم جلوگیری نماییم. هم چنین لازم است بسته‌های پوشش گچ از جنس ضدآب انتخاب شده و با فاصله از زمین و دیوارهای کارگاه به‌نحوی قرار داده شوند که امکان گردش هوا بین آنها وجود داشته باشد. نکته مهم در استفاده از این نوع گچ نیز مهیا بودن آن است. لازم است گچکاران تنها این ماده را با آب ترکیب کنند. هم چنین باید در نظر داشت که دمای هوا هنگام کار و ترکیب پودر گچ با آب به‌هیچ عنوان نباید کمتر از ۵ درجه سانتی‌گراد باشد.

 ویژگی های گچ سیوا


قیمت گچ سیوا و صادرات آن

این نوع گچ به‌دلیل مزایای کیفی بالایی که دارد نسبت به نمونه‌های معمولی گچ قیمت بالاتری دارد. اما به نسبت کیفیت کاری ارائه شده و کاربرد آن، بسیار مناسب قیمت‌گذاری می‌شود. سبک بودن وزن سیوا نیز علاوه بر کاهش وزن کلی بنا در پایان کار، قیمت آن را تعدیل کرده است. بازار صادرات گچ سیوا به اغلب کشورهای حاشیه خلیج فارس و اروپایی رونق دارد. کیفیت بالا و کاربری مفید آن در این کشورها باعث شده تا خریداران زیادی خواهان تهیه این نوع گچ باشند.


سخن آخر

گچ سیوا با دارا بودن مزایای فوق‌العاده از قبیل گیرایش بالا در هر دو مرحله و کیفیت مرغوب، توانسته رضایت گچکاران و مجریان پوشش دیوارها را به خود جلب کند. استفاده از این متریال ساختمانی برای زیرکار و روکار و عمومیت داشتن آن در همه شرایط آب و هوایی نیز، نقطه قوتی است تا به راحتی از فروش بالاتر و صادرات آن سخن به میان آوریم. آماده بودن این نوع گچ و عدم نیاز به ترکیب با ماده مکمل از امتیازاتی است که کاربرد سیوا را آسان نموده و بر تعداد کاربران آن افزوده است. سیوای تولیدی ایران را بسیاری از کشورهای دیگر نیز به‌دلیل کیفیت بالا با عنوان مصالح وارداتی مورد استفاده قرار می‌دهند.


سوالات رایج
گچ سیوا فراورده‌ای پلیمری است که از ترکیب گچ میکرونیزه با مواد مشخصی تهیه شده و برای پوشش سطوح و سفت‌کاری بنا مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وزن مخصوص کم، مصونیت از ترک، قابلیت اجرا در شرایط آب و هوایی گوناگون، عایق قوی رطوبت، صدا و حرارت، ویژگی فصلی، زمان گیرایی اولیه و ثانویه بالا نسبت به سایر نمونه‌های گچ، قابلیت اجرا روی سطوح گوناگون، درجه سفیدی، خلوص و مش بالا
نوشتن دیدگاه