تاریخ روز: یکشنبه 8 ارديبهشت 1403
بتن پاششی

از مصالح ساختمانی مهم که در قسمت‌های مختلف ساخت و ساز از آن استفاده می‌شود بتن است. استفاده صحیح بتن در عملیات ساختمان سازی اهمیت بسیار بالایی دارد و باید حتما به درستی انجام شد.به کار بردن قطعات بتنی که از قبل ساخته شده‌اند در یک پروژه باعث راحت انجام شدن آن می‌شود. استفاده از این قطعات مشکلاتی از جمله حمل و نقل آن‌ها و نحوه اتصال این قطعات را به دنبال دارد. برای حل این مشکل از سیستمی به نام صفحات ساندویچی با بتن پاششی استفاده می‌ شود. در این سیستم وزن موادی که در آن به کار رفته نسبت به قطعات بتنی خیلی کم تر است.

 بتن پاششی 

این سیستم اولین بار در ایتالیا و اتریش مورد استفاده قرار گرفت و حضور آن در ایران به قبل از انقلاب باز می‌گردد. سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی دارای پانل‌ هایی از جنس پلی استایرن یا پلی پورتان هستند که دو شبکه فلزی اطراف آن وجود دارد.در تولید این سیستم از مفتول ‌هایی استفاده می‌ شود که دارای قطر بین 2.5 تا 5 میلی متر دارند و سایز شبکه‌های ساخته شده بین 50X50 تا 150X150 میلی متر است. شکل این شبکه ‌ها به صورت مربعی و فاصله دو شبکه موازی نسبت به هم 70 تا 150 میلی متر است؛ که بستگی به ضخامت عایق و مقدار بتن پاششی دارد.
اندازه ضخامت استاندار پیلی استارن در لایه میانی 40 تا 100 میلی متر است و لایه پاششی بتن 45 میلی متر ضخامت دارد. اندازه شبکه فولادی که در این سیستم به کار رفته است 50 X50 می ‌باشد.

بتن پاششی

فواید استفاده از سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی

شکل دهی پانل‌ ها برای اینکه با طرح ‌های مختلف متناسب باشد آسان است. ضخامت کم دیوار ها در این سیستم باعث می شود که وزن سازه کم تر شود. بین دیوار و سقف امکان پیوستگی وجود دارد که این امر باعث پخش نیرو در قسمت‌ها مختلف سازه می‌ شود.امکان استفاده از اتصالات خطی در محل تلاقی پانل سقفی به دیواری وجود دارد که این کار باعث می‌ شود نیرو وارده به دیوار یکنواخت توزیع شود همچنین در این سازه ‌ها نظارت بهتر و بیشتر است.

اجرای این سیستم آسان و سریع است و زمان کمی می‌برد که در پروژه‌ های ساختمان سازی اهمیت زیادی دارد. برای نصب آن به تجهیزات و وسایل سنگین نیازی نیست و با شیوه طراحی مدولار مطابق است.در پرداخت نهایی سطوح محدودیت خاصی ندارد و استفاده از نمای ساده با رنگ مختلف اقتصادی‌ تر است. برای نصب و تولید این سیستم تجهیزات و مصالح مورد نیاز به آسانی یافت می‌شود و در اجرای آن نیازی به فناوری خارجی نیست.با نصب این سیستم دیوارهای خارجی هوابندی می ‌شوند و امکان ایمن شدن آن نسبت آتش وجود دارد، همچنین قطعات این سیستم آسیب پذیری پایینی در حمل و نقل دارند.

انواع سیستم

بر اساس کاربرد که سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی دارد، سه سیستم وجود دارد که شامل: سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی سقفی، سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی دیواری و سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی سردخانه‌‌ ای است.سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی سقفی: در نوع سقفی برای پروژه ‌هایی که سقف با ارتفاع پایین دارند استفاده می‌ شود و به عنوان جدا کننده در ارتفاع بیشتر از دو طبقه به کار می‌ رود.

بتن پاششی با صفحات ساندویچی

سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی دیواری، در این نوع برای پوشش دیوارها که نقش سازه دارند استفاده می ‌شود. برای پوشش دیوارهای انواع کانکس، ساختمان از پیش ساخته شده و سردخانه پانل دیواری بهترین گزینه است.سیستم صفحات ساندویچی با بتن پاششی در ساختمان ‌هایی که دو طبقه هستند قابل استفاده است. برای ساختمان ‌هایی که طبقات بیشتر دارند به صورت جدا کننده عمودی استفاده می ‌شود، نمی ‌تواند نقش سازه ‌ای داشته باشد. اگر در این ساختمان ‌ها از این نوع استفاده شود حتما باید از اسکلت فولادی و بتنی استفاده کرد.

انواع اتصالات سیستم

اتصالات سیستم صفحات ساندویچی چند نوع است که شامل اتصال کف به پانل، اتصال پانل به سازه، اتصال پانل مجاور به یکدیگر، اتصال دو دیوار کناری، اتصال سه دیوار مجاور، اتصال چهار دیوار عمود بر هم و اتصال دیوار و سقف می شود.

{rpploadarticle125}

اتصال کف به پانل 

در اتصال کف به پانل در فاصله ‌های مشخص شده از میلگرد انتظار استفاده می‌ شود که در فضای بین شبکه فلزی و پلی استایرن قرار می ‌گیرد و به وسیله سیم آرماتوربندی مهار می ‌شود.

اتصال پانل به سازه 

در اتصال پانل به سازه برای دیوار سه بعدی که نقش باربری نداشته باشد از اتصالاتی مثل میلگرد انتظار که بین عایق پانل و شبکه فلزی قرار می گیرد می توان استفاده کرد.این روش بسیار رایج است و در آن دیوار و سازه کاملا باهم درگیر هستند.

اتصال پانل مجاور به یکدیگر

در اتصال پانل‌ های مجاور به یکدیگر برای دیوار یا هر فضایی که از پانل تشکیل شده استفاده می ‌شود. در این اتصال از شبکه میلگرد که دو طرف آن به پانل مجاور وصل شده استفاده می ‌شود.در سقف به جز شبکه فلزی برای تقویت اتصال از چند ملیگرد نیز استفاده می ‌کنند. 

بتن پاششی

اتصال دو دیوار کناری

در نوع اتصال دو دیوار کناری از نوارهایی از شبکه فلزی برای اتصال دو پانل متقاطع استفاده می ‌شود. این شبکه‌ های L شکل نواری، در داخل و خارج گوشه‌ ای که توسط دو پانل ایجاد شده قرار می‌ گیرند و توسط سیم آرماتوربندی به آن ‌ها متصل می ‌شود. ابعاد شبکه L شکل داخلی و خارجی برای هر گوشه 15 و 30 سانتی متر است.

اتصال سه دیوار مجاور

از طرفی در اتصال نوع سه دیوار مجاور برای دو دیوار متقاطع و یک پانل ممتد عمود بر آن استفاده می ‌شود. در دو طرف محلی که پانل عمود به پانل اصلی متصل می‌ شود توسط شبکه فولادی به شکل L که عرض آن 15 سانتی متر است در هر وجه با سیم آرماتوربندی وصل می ‌شود.

اتصال چهار دیوار عمود بر هم

در اتصال چهار دیوار عمود بر هم از دو جفت میلگرد عمود بر هم که در فاصله‌ های ارتفاعی منظم هستند استفاده می ‌شود. در اتصال دیوار و سقف همانند اتصال دیوار و دیوار است. در ساخت صفحات ساندویچی خیلی باید دقت داشت.

اتصال دیوار و سقف

برای ضخامت دیواری، منطبق بودن صفحات با هم و موازی بودن با هم از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد. محافظت از شبکه فولادی این سیستم در برابر خوردگی خیلی اهمیت دارد.بتی که روی میلگردها وجود دارد این محافظت را انجام می‌ دهد و ضخامت آن با توجه به نوع آب و هوا و شرایط جوی باید درست انتخاب شود. نگهداری از این سیستم در مقابل شرایط جوی مهم است و باید سالی یک بار پوشش ساختمان کنترل شود.

نوشتن دیدگاه